EN
0
Basket

Your basket is empty

background section

Consulent in de dienstenchequesector – Omgaan met zorgklanten

Consulenten in de dienstenchequesector ervaren steeds meer een grotere diversiteit binnen hun klantenbestand. Mensen worden ouder, klanten krijgen andere noden, (psychiatrische) ziekenhuizen verkorten de opnameduur en woon-en zorgcentra worden onbetaalbaar. Dit alles vergt een andere aanpak.

Deze opleiding reikt inzichten en methodieken aan waar je als consulent mee aan de slag kan en die je kunt inzettten om je huishoudhulpen en klanten beter te ondersteunen en begeleiden.

  • Training type

    $name

  • Duration of training

    1 day

  • Available languages
    NL 
  • Training code

    1750N

What do you learn?

  • Je kan omschrijven wat een zorgklant is.
  • Je leert de specifieke noden en zorgomkadering van je klanten in kaart te brengen.
  • Je leert de huishoudhulpen bijstaan en ondersteunen in dagdagelijkse en acute situaties.
  • Je leert de specifieke mobiliteitsclassificaties samen met je huishoudhulp benoemen.
  • Je leert jouw huishoudhulp rapporteren op een adequate wijze.
  • Je leert dringende hulp inroepen indien nodig.
  • Je leert jouw huishoudhulp handelen op een veilige en efficiënte manier voor zichzelf en de klant.

Target group

Consulenten in de dienstenchequesector

Overview of the programme

  • De zorgklant:
    • Wat is een zorgklant?
    • Welk zijn de meest voorkomende situaties m.b.t. zorgklanten (depressie, dementie, kanker, verslaving…)
    • Welk zijn de grenzen van de opdrachten / taken voor de huishoudhulp bij zorgklanten
  • Criteria van zorgklanten:
    • Bevraging van klant naar zorgbehoeften
    • Zorgomkadering van de klant: aanspreekpunt, betrokkenen, familie, mantelzorg, …
    • Inschatten van de situatie en communiceren naar de huishoudhulp toe
    • Welke acties en ondersteuning van de huishoudhulp dienen te gebeuren als antwoord op vraag van de huishoudhulp: advies, doorverwijzen, extra hulp inroepen, …
  • Ondersteunende methodiek:
    • Intervisie, supervisie,(functionerings-) gesprek met huishoudhulp, jobcoaching, huisbezoek … als ondersteunende en motiverende factoren voor huishoudhulp en klant
  • Mobiliteitsclassificaties:
    • Belang en nut van mobiliteitsclassificaties
    • Ondersteuning en begeleiding op maat naar je huishoudhulp toe (ook op afstand)
  • Bijzondere huishoudelijke zorg:
    • Herkennen van hulpmiddelen, onderhoud van de hulpmiddelen, specifieke zorgvuldigheid hieromtrent, veiligheid, …
    • Aanleren aan jouw huishoudhulp