EN
0
Basket

Your basket is empty

background section

Lean: kennismaking en procesoptimalisatie - Module 1 (van 3)

Efficiënter werken, verspilling voorkomen en de klant centraal zetten? Lean neemt je mee op het pad naar een fijnere werkomgeving en tevreden werknemers. Het is een andere manier van werken en reikt tools en methodes aan die al decennialang hun nut bewijzen in succesvolle bedrijven. De oorsprong van Lean ligt dan ook bij Toyota! Alle voordelen op een rijtje? Bekijk deze twee korte video’s: video 1 en video 2. In deze eerste module maak je kennis met de ‘best practices’ van een Lean-werkomgeving. Je merkt al snel dat Lean geen rocket science is maar dat het gebaseerd is op ‘boerenverstand’. Benieuwd hoe je dat in een professionele omgeving gebruikt? Schrijf je dan in voor module 1. 
 

  • Training type

    $name

  • Duration of training

    3 days

  • Available languages
    NL 
  • Training code

    1506N1

What do you learn?

  • Je zet de best practices om in de praktijk.
  • Je overtuigt medewerkers en management van de toegevoegde waarde.
  • Je visualiseert elk proces van het bedrijf. Dat maakt het overzichtelijk voor iedereen.
  • Je herkent verspilling in het proces en zoekt naar oplossingen om ze tegen te gaan. Daarbij betrek je ook je collega’s.
  • Je verbetert en beheert processen op een duurzame manier.
Alles leren over Lean? Volg dan zeker volgende opleidingen:
  • Lean: mens en organisatie: module 2
  • Lean: problemen duurzaam oplossen in de praktijk
  • Lean: basisprincipes en good practices in 1 dag
  • Quick wins in uw eigen werkprocessen met Lean Kaizen (voor kleine verandertrajecten)
  • Business process architecture
  • BPMN-methode: basis
  • BPMN-methode: gevorderd

Target group

Je wilt je werkomgeving of -processen duurzaam verbeteren. Je wilt ontdekken hoe Lean processen en werk optimaal organiseert. 

Overview of the programme

  • waarom Lean?
  • kennismaken met Lean
  • alle medewerkers inzetten
  • standaardisatie en flexibiliteit
  • problemen omzetten naar opportuniteiten
  • visualisatie: een beeld zegt meer dan duizend woorden
  • performantie opvolgen van teams en processen
  • klanten: minimumvereisten, verwachtingen, tevredenheid
  • capaciteitsbeheer: werkverdeling organiseren
  • kennisbeheer: in mensen investeren
  • verbeteren als filosofie
  • de vijf s’en: Sorteren, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Systematiseren
  • processen:
  • soorten processen en het ideale proces: ontwerp
  • pragmatische aanpak om processen duurzaam te verbeteren
  • een proces praktisch uittekenen
  • verspilling in processen herkennen 
  • verspillingsvoorbeelden in een administratieve of dienstverlenende omgeving
  • stappen van toegevoegde waarde, zonder toegevoegde waarde of noodzakelijke stappen
  • tijden in een proces: doorlooptijd versus behandeltijd, takttijd versus cyclustijd
  • werklast in een proces balanceren
  • fool proofing (poka yoke)
  • ‘van de eerste keer juist’ versus kosten bij slechte kwaliteit
  • procesbeheer in de praktijk
  • proces optimaliseren