EN
0
Basket

Your basket is empty

Op MVO ontdekking : hoe pak ik het aan binnen mijn KMO

  • Training type

    Blended

  • Duration of training

    1 day

  • Available languages
    NL 
  • Training code

    DL1935NBL

What do you learn?

De coronacrisis stelt ons voor uitdagende keuzes. Dilemma’s die niet voor de hand liggen én tegelijk kansen bieden. 

 

Volgende vragen dringen zich op :

 

  • Wat is de reden van bestaan van mijn organisatie ?
  • Waarin wil ik als organisatie het verschil maken op vlak van mens, milieu, maatschappij ?
  • Hoe kan ik overeind blijven en tegelijk een positieve maatschappelijke impact realiseren ?
  • Op welke manier kan ik een economische meerwaarde creeëren vanuit waarden en normen die de onderneming zelf belangrijk vindt

 

‘When all was said and done, more is said than done” ! (Lou Holtz)

Echte stappen zetten naar een nieuwe vorm van ondernemen vraagt durf, daadkracht en leiderschap van jou als ondernemer.

De grootste veranderingen volgen vaak op grote schokken en dat is positief !

 

We gaan met jou op expeditie. We bieden je met dit traject een combinatie aan van leren op eigen tempo (digitale modules) en leren van mekaar (digitale of klassikale workshops).  

Kennis en kunde wisselen mekaar af en worden versterkt door de uitwisseling van cases onderling.

 

Waar mogen jullie een antwoord op verwachten :

 

  • Wat is MVO, welke impact heeft Corona op deze evolutie, wat zijn de tendenzen
  • Wat is de samenhang tussen mens, milieu en maatschappij
  • Wat is het belang van omdenken
  • Wat kan maatschappelijk verantwoord ondernemen betekenen voor mijn organisatie
  • Welke tools en methodieken bestaan er en zijn gebruiksvriendelijk 
  • Hoe pakken andere KMO ondernemers dit aan (leren van mekaar)
  • Hoe kan ik actieplannen opstellen, opvolgen en evalueren
  • Op welke manier kan ik pro-actief handelen en communiceren

 

Hilde Hanselaer zal je begeleiden in dit traject.  

Hilde startte haar carrière in een familiebedrijf (schroothandel) waar ze gedurende 25 jaar veel ervaring opdeed. In die periode stelde ze in samenwerking met COBEREC (de Confederatie van Belgische Recuperanten) – een MVO sectorpaspoort op voor de schrootsector.

In 2016 werd Hilde genomineerd voor ‘MVO professional van het jaar’ en belandde ze bij de laatste 3 finalisten. Sinds 2017 deelt Hilde haar expertise als full-time MVO-adviseur en begeleid ze voornamelijk KMO’s, om MVO op de rails te krijgen.

Target group

Ondernemers, beslissing-nemers rond duurzaamheid, CSR-managers of iedereen die geïnteresseerd is om meer te leren over de verbanden tussen organisatie en duurzaamheid.

Required prior knowledge

Geen voorwaarden, iedereen is welkom.


Het traject vindt plaats op ons Cevora-leerplatform. Leer op je eigen tempo. De 5 modules staan voor je klaar. Tussen de modules zitten er opdrachten en groepsmomenten verweven. Als ondernemer van een KMO wil je dan ook zelf de handen uit de mouwen kunnen steken. Bovendien kan je heel veel opsteken van de visie, de aanpak van andere ondernemers.

Overview of the programme

Het traject vindt plaats op ons Cevora-leerplatform. Leer op je eigen tempo. De 5 modules staan voor je klaar. Tussen de modules zitten er opdrachten en groepsmomenten verweven. Als ondernemer van een KMO wil je dan ook zelf de handen uit de mouwen kunnen steken. Bovendien kan je heel veel opsteken van de visie, de aanpak van andere ondernemers.


  • Welkom cursist

In deze module maak je kennis met Hilde, de MVO expert. Zij stelt jullie het volledige parcours en aanpak voor. We starten verder vanuit jullie verwachtingen. MVO wordt uitgelegd aan de hand van een video zodat het begrip geen geheimen meer kent voor jullie. Tegelijk houden we maatschappelijk verantwoord ondernemen in het daglicht van vandaag : er worden verbanden gelegd met de actualiteit en tegelijk gereflecteerd binnen het eigen bedrijf. Jullie mening geeft ons hier een extra.


  • MVO op de werkvloer

Deze module probeert je te overtuigen van het belang van het anders ondernemen. Wat zijn de belangrijkste redenen om ermee van start te gaan en daar tegenover, wat zijn de misvattingen rond duurzaam ondernemen. We denken samen na over onze drijfveren en leggen uit op welke manier een MVO light scan kan helpen in het zetten van de eerste stappen.


Op de module volgt een opdracht en een bespreking in groep.


  • MVO, de basis

Tijd om stil te staan bij de basisprincipes en kernthema’s. Wat zijn ze en wat zijn de verschillen. We duiken in deze module meer in de diepte en staan stil bij wat een beleidsverklaring is en hoe je deze voor je eigen organisatie kan opstellen.


  • MVO, het onderzoek

De titel van de module verklapt al de inhoud. Tijd om even te analyseren. We staan stil bij onze stakeholders : wat is het, wie zijn ze en hoe kan ik ze identificeren. Als je dit alles in kaart hebt gebracht voor je eigen organisatie ronden we af met het vastleggen van een stakeholdersanalyse. Hierop volgen nog 2 andere belangrijke analyses : de SWOT analyse en de risico analyse.  


Op de module volgt een opdracht en een bespreking in groep.


  • MVO, de 17 SDG’s

De 17 SDG’s, dit zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen, vormen wereldwijd het kompas om stappen te zetten in een andere, betere wereld.  De verschillende doelen zijn na deze module helemaal uitgeklaard. Afhankelijk van de aard van je organisatie zal je meer inzetten op bepaalde SDG’s.  Een prioriteitenmatrix helpt je bij het maken van de keuzes hierbij. Om een visie op langere termijn te kunnen uitwerken staan we stil bij de opmaak van een jaaractieplan.  Klaar om echt van start te gaan.  


 Op de module volgt een bespreking in groep en een opdracht.