EN
0
Basket

Your basket is empty

background section

Virtuele klas – Hoe ga je als consulent dienstencheques om met zorgklanten?

Consulenten ervaren steeds meer een grotere diversiteit binnen hun klantenbestand. Mensen worden ouder, klanten krijgen andere noden, ziekenhuizen verkorten de opname duur en mensen blijven steeds langer thuis wonen. Deze klanten vergen een andere aanpak.
  • Training type

    Virtual Classroom

  • Duration of training

    0.3 day

  • Available languages
    NL 
  • Training code

    DL1750N

What do you learn?

Tijdens deze opleiding krijg je inzichten en methodieken aangereikt waar je als consulent mee aan de slag kan. Je kan op die manier huishoudhulpen en klanten beter ondersteunen en begeleiden.

 

Deze opleiding is een virtuele klas van 2x 3u via Zoom. Zo hoef je je niet te veplaatsen om deze opleiding te volgen.

 

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je kan omschrijven wat een zorgklant is
  • Je leert de specifieke noden en zorgomkadering van je klanten in kaart brengen
  • Je leert de huishoudhulpen bijstaan en ondersteunen in dagdagelijkse en acute situaties
  • Je leert de specifieke mobiliteitsclassificaties samen met je huishoudhulp benoemen
  • Je leert jouw huishoudhulp rapporteren op een adequate wijze
  • Je leert dringende hulp inroepen indien nodig
  • Je leert jouw huishoudhulp handelen op een veilige en efficiënte manier voor zichzelf en de klant

Target group

Consulenten uit de dienstenchequesector

Required prior knowledge

Geen voorkennis vereist

Overview of the programme

De zorgklant:

  • Wat is een zorgklant?
  • Wat zijn de meest voorkomende situaties m.b.t. zorgklanten (depressie, dementie, kanker, verslaving…)?
  • Welk zijn de grenzen van de opdrachten / taken voor de huishoudhulp bij zorgklanten?

 

Criteria van zorgklanten:

  • Bevraging van klant naar zorgbehoeften
  • Zorgomkadering van de klant: aanspreekpunt, betrokkenen, familie, mantelzorg, …
  • Inschatten van de situatie en communiceren naar de huishoudhulp toe
  • Welke acties en ondersteuning van de huishoudhulp dienen te gebeuren als antwoord op vraag van de huishoudhulp: advies, doorverwijzen, extra hulp inroepen, …

 

Ondersteunende methodiek:

  • Intervisie, supervisie,(functionerings-) gesprek met huishoudhulp, jobcoaching, huisbezoek … als ondersteunende en motiverende factoren voor huishoudhulp en klant

 

Mobiliteitsclassificaties:

  • Belang en nut van mobiliteitsclassificaties
  • Ondersteuning en begeleiding op maat naar je huishoudhulp toe (ook op afstand)

 

Bijzondere huishoudelijke zorg:

  • Herkennen van hulpmiddelen, onderhoud van de hulpmiddelen, specifieke zorgvuldigheid hieromtrent, veiligheid, …
  • Aanleren aan jouw huishoudhulp