background section

Ergonomisch werken bij jou en op het werk

Lichaamsklachten, nek- & rugklachten komen frequent voor: 80 % rugklachten, 45% nekklachten en 30% RSI. Oorzaak is dubbel: enerzijds activiteiten op het werk en thuis veroorzaken krachten en belastingen op het lichaam.

Anderzijds zal het lichaamsgebruik zelf bepalen hoe die belastingen worden opgevangen.

Aucune session

Aucune session n’est prévue pour le moment. Surveillez cette page ; nous y ajouterons la nouvelle date de formation dans les prochaines semaines ou mois.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Workshop

  • Durée de la formation

    0.5 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    CL2236NWS

Résultats à l’issue de cette formation

Dit is een opleiding met theorie en veel praktijk: de basis veilige en onveilige lichaamshoudingen van arm, nek, rug en benen worden theoretisch uitgelegd en praktisch ingeoefend zowel bij zitten, bukken en tillen.

Deze basis veilige houdingen en bewegingen worden dan aansluitend op de werkplek ingeoefend, zo mogelijk. Als afsluiter van de workshop worden dan preventieve stretchoefeningen en nek-rug oefeningen aangeleerd en ingeoefend.

 

Doelstelling & competenties :

  • op het einde van de opleiding ben jij instaat veilig & ergonomisch te bewegen zowel bij zitten bukken en tillen
  • ken jij veilige preventie- & stretch oefeningen

Méthode d'apprentissage: Workshop

Un workshop est semblable à une formation traditionnelle en présentiel. Sauf qu’il est plus court, plus spécifique et plus pratique.

Vous parcourez d’abord la théorie, puis passez immédiatement à des exercices pratiques. De quoi apprendre encore plus vite. Et comme vous travaillez en groupe, vous apprenez aussi des autres participants.

Aperçu du programme

1. Veilig & ergonomisch armgebruik: schouders – arm – hand 

  • Anatomie schouder-, elleboog- en polsgewricht: hoe steekt het in elkaar en hoe werkt het?
  • Biomechanica: krachten en hefbomen bij armgebruik in de gewrichten en spieren
  • Overbelasting en de meest voorkomende blessures
  • Praktijk: veilig en ergonomisch gebruik van schouder en arm bij het dragen, heffen, reiken, …
  • Goede oefeningen en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

 

2. Veilig en ergonomisch nek-ruggebruik

  • Anatomie wervelkolom: nek en rug. Hoe steken ze in elkaar en hoe werken ze?
  • Biomechanica: krachten en hefbomen die ontstaan bij het zitten/bukken en tillen
  • Meest voorkomende blessures: lumbago, ischias en hernia
  • Praktijk: veilig ruggebruik bij zitten en geode houding aan de PC
  • Praktijk: veilig bukken en tillen met GewichtHeffersTechnieken
  • Goede oefeningen en PBM

 

3. Goede oefeningen bij voorbodes

  • Preventieve spier- & stretch oefeningen 
  • Goede oefeningen voor nek-rug bij beginnende klachten