background section

Communicatie in projectmanagement: hoe werk ik succesvol samen in een tijdelijk team?

Wat is dé sleutel voor projectsucces? Effectief samenwerken! Dat geldt voor grootschalige projecten met veel verschillende stakeholders, dat geldt voor expertteams met een complexe ontwikkeltaak en dat geldt ook voor tijdelijk teams met een uitvoeringsopdracht; altijd weer is de kwaliteit van samenwerken doorslaggevend voor succes.

Samenwerken is de kern: opdrachtgever, team én toeleveranciers bundelen hun krachten in een project om op die manier het gewenste resultaat te realiseren en dat liefst binnen tijd en binnen budget. Dat klinkt logisch, maar de praktijk is weerbarstig. Helderheid is lang niet altijd vanzelfsprekend en samenwerken is sneller beloofd dan in praktijk gebracht.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Durée de la formation

    1 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL 
  • Code de formation

    CL2200NCL

Résultats à l’issue de cette formation

Deze training richt zich op de vaardigheden, methoden en technieken die je nodig hebt om effectief samen te werken. Het programma maakt helder wat je kunt doen om medewerking te organiseren, vergaderingen vlot te laten verlopen en hoe je lastige gesprekken tot een goed einde kunt brengen. Je sluit de training af met een serie concrete tips, die je kunt gebruiken in jouw projecten.

 

Na afloop heb je: 

  • inzicht in 3 niveaus van communicatiemanagement waarmee je de samenwerking met alle betrokkenen kunt organiseren.

 

Na afloop ken je:

  • de 5 factoren voor effectieve afstemming, waarmee je constructief kunt inspelen op uiteenlopende belangen en rollen,
  • de 4 soorten project-meetings, waarmee je de voortgang in een project op een constructieve manier kunt monitoren en bijsturen,
  • de 5 cruciale gesprekken in een project, die bepalend zijn voor het behalen van een positief projectresultaat.

 

Na afloop kun je:

  • communicatie inzetten als management-tool, zodat je kunt investeren in de kwaliteit van samenwerking met opdrachtgevers, toeleveranciers, collega’s en andere belanghebbenden,
  • storing op de lijn herkennen en toepasselijke technieken kiezen om de samenwerking weer vlot te trekken.

Public cible

Ben je projectleider of werk je vaak samen in een projectteam? Dan is deze training zeker geschikt voor jou.

Deze training is bestemd voor iedereen, die weet dat de kwaliteit van samenwerking doorslaggevend kan zijn voor het succes en die zich daarom verder wil bekwamen in professioneel communicatie-management in projecten.

Méthode d'apprentissage: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1 : en ligne

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : en classe (1 journée)

Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

  • Étape 3 : en ligne

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Aperçu du programme

Voor-traject: Prepare & Engage

  • Positief Projectresultaat & Communicatie-management: inleiding op het centrale thema en 2 voorbereidingsopdrachten.
  • 2 Modules in Karibu individueel te volgen op een zelf gekozen moment.

 

Klassikale bijeenkomst van één dag: Interact & Learn

  • Effectief samenwerken in projecten; communicatie als management-tool voor de PM, investeren in een professionele aanpak.
  • Profijt uit diversiteit; communicatiemanagement op operationeel niveau, 5 factoren voor effectieve afstemming in een multi-disciplinair team.
  • De PM als regisseur van overleg: communicatie-management op organisatorisch niveau, 4 soorten meetings, afgestemd op projectfase, functie & medium. 
  • Medewerking organiseren en omgaan met weerstand; communicatiemanagement op strategisch niveau, 5 cruciale projectgesprekken met bijbehorende valkuilen en remedies.

 

Na-traject: Reflect & Transfer

  • Hand-outs & gebruikte/aanbevolen literatuur; alle besproken bouwstenen, aangevuld met achtergrond-informatie.
  • Test & Actieplan: leidraad om de opbrengst van de training uit te werken naar toepasselijke activiteiten in de eigen praktijk.
  • 2 Modules in Karibu: dit material blijft een half jaar voor jou beschikbaar.