background section

De kracht van communicatie: hoe kaart ik een moeilijke boodschap of onderwerp aan?

Ben je op zoek naar manieren om je mening te kunnen zeggen, zelfs als deze niet strookt met de mening van je collega’s? Ben je het helemaal niet eens met een beslissing van je baas, maar weet je niet hoe je dit op een constructieve manier kan verwoorden? Erger je je vaak blauw aan het gedrag van een collega, maar doe je er liever het zwijgen toe uit angst voor ruzie? Heb je zin om actief aan de slag te gaan met concrete opdrachten en activiteiten om je communicatie te verbeteren?

Veel mensen gaan confrontaties liever uit de weg dan ze aan te gaan. Het zit zelfs ingebakken in onze cultuur: de Belg is van nature een compromis-zoeker. Dus we slikken veel in, praten wel met anderen over problemen die we met mensen hebben maar niet met de mensen zelf. Met leidinggevenden is dat effect zelfs nog sterker door het verschil in status. Hierdoor doen we niet alleen onszelf, maar ook de situatie en de anderen onrecht aan. Het levert enorm veel gemiste (leer)kansen, want confrontaties horen onlosmakelijk bij een gezonde samenwerking. Sterker nog: als we allemaal hetzelfde zeggen, komen we in groepsdenken terecht. Een situatie waarin ogenschijnlijk iedereen hetzelfde zegt en denkt, terwijl er eigenlijk gewoon een taboe zit op ‘anders denken’. Om een kwalitatieve werkrelatie op te bouwen met elk van je collega’s en met je leidinggevende, moet je een manier vinden om rechtuit te kunnen zijn.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Durée de la formation

    1 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    CL2286NCL

Résultats à l’issue de cette formation

Aan de hand van een interactieve groepsopdracht ga je de verschillende conflicthanteringsstijlen leren kennen en zoek je uit welke voorkeurstijl bij jou overheerst. Door oefeningen in assertiviteit leer je hoe je jezelf sterker kunt opstellen en wat je daarvoor misschien nog meer nodig hebt. Je gaat oefenen in grenzen stellen, in aangeven wat je zelf wilt en je leert hoe je hiervoor kan opkomen.

Tot slot leer je ook hoe je een moeilijke of confronterende boodschap verteerbaar maakt. Hier komen principes aan bod uit geweldloze communicatie en uit opbouwende feedback. Je leert hoe je de confrontatie kan aangaan en tegelijkertijd kan bouwen aan een eerlijke en stevige basis in de samenwerking met je collega’s. Doordat je met eigen voorbeelden aan de slag gaat kan het best uitdagend worden, maar dat is uiteraard ook de bedoeling. Daardoor mag je je ook verwachten aan een intense ervaring en een actieve dag, waar je je niet gaat vervelen. Hoe meer je er van jezelf insteekt, hoe meer je er gaat uithalen!

Public cible

Iedereen die beter wil leren communiceren met collega’s en/of leidinggevende.

Méthode d'apprentissage: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1 : en ligne

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : en classe

Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

  • Étape 3 : en ligne

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Aperçu du programme

  • Online inleiding (2u)

Via een online bevraging ga je je voorbereiden op de opleidingsdag. Je zal zelf enkele voorbeelden bedenken over confronterende boodschappen die je moeilijk vindt om te geven aan collega’s/leidinggevende. Met deze voorbeelden ga je aan de slag tijdens de opleidingsdag.

 

  • Klassikale les (1 dag)

Tijdens de fysieke lesdag gaan we vooral uitwisselen en oefenen. Via een constante mix van interactieve oefeningen en theoretische uitleg, komen we tot meer inzicht in de factoren die maken waarom we reageren zoals we dat doen. Door met echte, herkenbare voorbeelden aan de slag te gaan wordt het voor elke deelnemer een persoonlijke ontdekkingsreis om meer inzicht te krijgen in de eigen communicatie. Doordat we met maximaal 10 deelnemers werken komt iedereen tot oefenen.

 

  • Online slotstuk (2u)

Nadien krijg je nog enkele reflectievragen toegestuurd, wordt je uitgedaagd om het geleerde op je eigen manier te verwoorden en persoonlijke actiedoelen te stellen.