background section

Design thinking: doorgrond de klantvraag en verbeter je ideeën

Heb jij oplossing A, B en C al paraat vóór je de vraag van je klant krijgt? Dat klinkt slim, maar is het eigenlijk niet. Met design thinking doorgrond je eerst je klantvragen om daarna creatievere oplossingen voor te leggen. In deze opleiding maak je kennis met de kern van design thinking.

Een stap verdergaan in design thinking? Bekijk dan onze andere opleiding over design thinking. Je leert er je ideeën toetsen, aanpassen en in de markt zetten.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Durée de la formation

    1 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, EN, FR 
  • Code de formation

    CL2258NCL

Wat leer je in deze opleiding design thinking?

  • Je kent de basisprincipes van design thinking.
  • Je vergelijkt informatie uit meerdere bronnen (internet, klanten, deskresearch …).
  • Je weet hoe je ‘How Might We’-vragen stelt.
  • Je beheerst minimaal 4 brainstormtechnieken om creatieve ideeën te bedenken.
  • Je kent de kwalitatieve criteria om de beste ideeën te selecteren.
  • Door (potentiële) klanten te interviewen, breng je je doelgroep beter in kaart.

Voor wie is deze opleiding design thinking?

Wil je innovatievere oplossingen bedenken? Collega’s aansporen om creatiever te zijn? Of ben je op zoek naar nieuwe manieren om producten en diensten te promoten? Dan is dit de opleiding die je zoekt. Kortom: deze opleiding is geschikt voor elke professional die innovatieprocessen wil verbeteren.

Hoe verloopt deze opleiding design thinking? Leermethode: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

En ligneÉtape 1 : en ligne
Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

En présentielÉtape 2 : en classe
Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

En ligneÉtape 3 : en ligne
Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Connaissances préalables requises

Je hebt geen voorkennis nodig.

Een stap verdergaan? Volg dan ook onze andere opleiding over design thinking, waarin je jouw ideeën leert toetsen, aanpassen en in de markt zetten. Je kan beide opleidingen na elkaar (ze staan standaard 3 weken na elkaar gepland) of er eentje uitkiezen.

Aperçu du programme

Stap 1: online (1 uur)

  • Eerst een introductie: wat is design thinking?
  • Maak kennis met Bright and Clean, het fictieve casusbedrijf in deze opleiding.
  • Stel een Environment Map op voor Bright and Clean, waarmee je de invloeden op jouw organisatie in kaart brengt.

 

Stap 2: klassikaal (8 uur)

Samen met je medecursisten verdiep je je in de theorie. Je leert meer over de eerste 3 fases van design thinking.

  • Fase 1: onderzoeken, ontdekken en inleven in de doelgroep
    • Ontdekken
    • Observeren
    • Mindmap maken
    • Interviewen
    • Persona creëren
  • Fase 2: verder kijken dan de initiële vraag
    • Interpreteren
    • Informatie verwerken
    • ‘How Might We’-vragen stellen
  • Fase 3: ideeën genereren
    • Ideation
    • Ideation methodes
    • Selectie van ideeën

In de andere opleiding verdiep je je in de 4e fase (experimenteren en bijsturen) en de 5e fase (testen, bijsturen en innovaties introduceren).

 

Stap 3: online (1 uur)

Je herhaalt kort de kern van design thinking. Daarnaast doe je inspiratie op via video’s en literatuur.

Daarna ga je onder begeleiding van de docent aan de slag met je eigen casus of werk je verder aan de klassikale casus.

Hoe ging de opdracht? Je bespreekt het in een gemeenschappelijk reflectiemoment met de docent en je medecursisten. Je krijgt feedback waarmee je jouw casus nog scherper neerzet.