background section

Design thinking: creatieve oplossingen voor relevante uitdagingen

Leer hoe je de vraag achter de vraag achterhaalt: wat is het echte probleem? Je zal leren om niet te snel in de oplossingsmodus te schieten. Je zal leren hoe je je beter kunt inleven in je doelgroep. Je zal leren om je collega’s beter te betrekken en te laten meedenken over vraagstukken om zo tot creatievere oplossingen te komen.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Durée de la formation

    1 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, EN, FR 
  • Code de formation

    CL2258NCL

Résultats à l’issue de cette formation

  • Informatie verzamelen en analyseren vanuit meerdere bronnen (bijvoorbeeld internet, klanten, desk research, klantonderzoek).
  • Basisprincipes van Design Thinking kennen en beheersen.
  • Interviewen.
  • Resultaat verwerken en tot de kern van het probleem komen.
  • Formuleren van How Might We vragen.
  • Je beheerst ten minste 4 brainstorm technieken om tot creatieve ideeën te komen.
  • Je weet hoe je kwalitatieve criteria op kunt stellen om te komen tot een selectie van ideeën.

Public cible

Je werkt aan oplossingen om je klant nog beter te kunnen helpen. Je wilt manieren onder knie krijgen om de juiste noden/vragen bij je klant scherper te krijgen en je klantenbestand verder uitbreiden door innovatieve ideeën uit te werken. Je bent op zoek naar manieren om de vraag scherper vast te stellen én naar methodes om te komen tot meer en innovatiever ideeën. Herken je jezelf in dit profiel? Dan is deze opleiding voor jou!

Méthode d'apprentissage: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1 : en ligne

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : en classe

Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

  • Étape 3 : en ligne

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Aperçu du programme

Stap 1: online (1u)

  • Introductie over Design Thinking
  • Kennismaken met ons Casus bedrijf Bright and Clean
  • Creëer een Environment Map voor ons bedrijf

 

Stap 2: klassikaal (8u)

  • Zeer interactieve manier opleiding op basis van een casus.
  • Korte verdieping in de theorie.
  • Toepassing via veel hands-on oefeningen.
  • Design Thinking is vooral een kwestie van doen, je leert het door het toe te passen.
  • Focus op fase 1 Design Thinking: Ontdekken - Observatie - Mindmap - Interview - Persona maken
  • Focus op fase 2: Design Thinking: Interpreteren - Verwerken van informatie - How Might We vragen
  • Focus op fase 3: Design Thinking: ideation - Ideation methodes - Selectie van ideeën

 

Stap 3: online-klas (1u)

  • Korte herhaling van kernconcepten.
  • Inspirerende video’s en literatuur.
  • Aan de slag met je eigen casus of verder werken op de centrale casus. Je gaat het geleerde in de praktijk toepassen en komt tot een scherpe probleemstelling.
  • Reflectie moment de docent en andere deelnemers om je case nog scherper te krijgen en nuttige feedback te ontvangen.

 

Volgende training

Om een volledig beeld te krijgen wat Design Thinking inhoudt, raden we je aan om ook de volgende training te volgen: Design Thinking: de weg naar een succesvolle marktintroductie.