background section

Design thinking: de weg naar een succesvolle marktintroductie

Je bent overtuigd een goede oplossing te hebben gevonden die jouw klanten echt verder helpt. Wil je weten hoe je dit idee toetst en aanpast zonder te veel geld en tijd te besteden? Om geleidelijk aan te komen tot een product/dienst dat kans van slagen heeft? Dat kan nadat je deze praktische opleiding hebt gevolgd.

 

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Suivez cette formation en :
    NL, EN, FR 
  • Code de formation

    CL2259NCL

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je weet wat Design Thinking en de Lean Startup Methodiek inhoudt.
  • Je bent bekend met de verschillende vormen van experimenten binnen Design Thinking.
  • Je kent het verschil tussen low fidelity en high fidelity prototyping.
  • Je weet hoe je kwalitatieve en/of kwantitatieve criteria op kunt stellen om te komen tot beoordeling van jouw experimenten.
  • Je kunt een experiment inrichten door een Testcard in te vullen.
  • Je kunt de resultaten van een experiment vastleggen op een learning card.
  • Je bent in staat om het geleerde in te zetten om jouw innovatie te verbeteren en kunt beoordelen wanneer het beter om het stop te zetten.
  • Je weet wat een business model is en hebt kennisgemaakt met het Business Model Canvas en het Lean Canvas.

Public cible

  • Je wilt leren hoe je een nieuw idee, product, concept zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk kunt testen om daarmee klantfeedback op te halen. 
  • Je wilt ervaring opdoen met het opzetten van experimenten. 
  • Je wilt leren hoe je geleidelijk stappen kunt zetten in de toetsing van jouw idee. 
  • Je wilt weten hoe je kunt bouwen aan een business model dat profijtelijk is voor de organisatie.

 

 

Méthode d'apprentissage: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1 : en ligne

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : en classe

Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

  • Étape 3 : en ligne

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Aperçu du programme

Stap 1: online (2u)

  • Introductie over Design Thinking en Lean Startup
  • Introductie Experiment Design en Testcard
  • Kennismaken met ons Casus bedrijf Bright & Clean
  • Voorbereidingsopdracht: het invullen van een testcard

 

Stap 2: klassikaal (8u)

  • Zeer interactief
  • Korte theoretische diepgang
  • Aan de slag met je medecursisten! Design Thinking is vooral een kwestie van doen. Je werkt verder op onze voorbeeld casus.
  • Je gaat experimenteren volgens het Design Thinking model aan de hand van Testcard & Learning Card, Aannames – Storyboard – Explorative prototyping – Investigative Rehearsal
  • Je zoomt in op Design Thinking: Evolutie met Business Modelling – Business Model Canvas – Lean Canvas – Progress Board
  • Je leert meer over evaluatie binnen Design Thinking

 

Stap 3: online (1u)

  • Korte herhaling van kernconcepten Nuttig video’s en literatuur
  • Aan de slag met een klein, eigen experiment dat je opzet, uitvoert en meet
  • Tijdens een reflectiemoment met de docent zal je de afgelegde weg samen evalueren en bijsturen. Ideaal om het geleerde toe te passen in de praktijk