background section

Hoe breng ik een moeilijke boodschap over bij een medewerker?

Een moeilijk gesprek voeren of slecht nieuws overbrengen, soms kan het niet anders. Met een goede voorbereiding, een verbindende communicatie en de juiste technieken is de kans groot dat je de professionele relatie met je medewerker of collega niet in gevaar brengt. Je slaagt er in om je boodschap correct, constructief en helder over te brengen en de nodige opvolging te geven.
Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Durée de la formation

    1 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    CL2241NCL

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je begrijpt wat een moeilijk gesprek zo lastig maakt. 
  • Je kent de verschillende stappen van een moeilijk gesprek en kan ze toepassen (van voorbereiding tot nazorg).
  • Je leert je eigen communicatie-voorkeur te ontdekken.
  • Je kan de methodieken van ‘verbindende communicatie’ gebruiken om je boodschap helder, beknopt en constructief te brengen.

Public cible

  • Als HR-medewerkers, HR leidinggevende of consulent:
    • is het je taak ontslagen medewerkers te informeren en begeleiden,
    • wil je het verzuim van je medewerker bespreekbaar maken,
    • wil je een 5 voor 12 gesprek voeren.

  • Je plant vanuit je rol coachingsgesprekken in met je collega’s of medewerkers.
  • Als leidinggevende dien je je medewerker mee te delen dat hij/zij de promotie / nieuwe functie niet gehaald heeft.

 

Kortom, medewerkers die vanuit hun professionele rol een moeilijk of een slechtnieuwsgesprek dienen te voeren. Functioneringsgesprekken of performantiegesprekken vallen niet onder deze opleiding.

Méthode d'apprentissage: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1 : en ligne

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : en classe (1 journée)

Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

  • Étape 3 : en ligne

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Connaissances préalables requises

Wil je als leidinggevende meer impact op het effect van emotie binnen je team dan brengt de opleiding ' Hoe breng ik een moeilijke boodschap over bij een medewerker?' zeker meer goede inzichten. Als je specifiek zoekt naar een opleiding rond verbindende communicatie ga even kijken naar : 'Stap uit de machtstrijd in je relaties dankzij verbindende communicatie'. Het GROW model kan je specifiek terugvinden in 'Hoe gebruik ik het GROW model in een coachingsgesprek'.

Aperçu du programme

Vooraf

  • Wat en wanneer gaat (het) goed?
  • Waar wil je groeien en is er ruimte voor verbetering?
  • Wat is verbindende communicatie (basis)?
  • Hoe leer ik wat mijn en de communicatiestijl van de ander is (basis)?

 

Klassikale opleiding

  • Eigen ervaringen en cases
  • Wie ben ik als communicator?
  • Hoe kan ik verbindende communicatie inzetten tijdens mijn gesprekken?
  • Hoe kan ik betrokken confronteren?
  • Hoe ziet de opbouw van mijn gesprek er uit?
  • Oefenen met eigen cases

 

Na 

  • Not to do lijstje
  • Persoonlijk plan
  • Verdieping en naslagwerk