background section

Hoe rapporteren over duurzaamheid? Een gids tot optimale duurzaamheidsverslaggeving

Steeds meer organisaties omarmen duurzaamheidsacties. Hierbij leggen ze veelal de focus op initiatieven om de ecologische voetafdruk van de organisatie te verlagen of kijkt men om ook mensgerichte verbeteringen te realiseren rond thema’s rond inclusie, diversiteit etc. Het heeft ook een grote meerwaarde om deze inspanningen naar de buitenwereld te communiceren.

Maar hoe begin je eraan, hoe moet je dit aanpakken? in deze opleiding gaan we in op het wettelijke kader rond duurzaamheidsverslaggeving, geven we een inzicht in de typische data die je hierbij kan verzamelen en hoe je hier stap voor stap mee aan de slag gaat.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Durée de la formation

    1 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    CL2348NCL

Résultats à l’issue de cette formation

In deze opleiding gaan we aan de slag met volgende vragen: 

  • Wat is het wettelijke kader van duurzaamheidsverslaggeving? 
  • Wat is de impact van dit wettelijke kader op mijn organisatie/onderneming? 
  • Hoe kan ik zelf stap voor stap aan de slag gaan om een duurzaamheidsverslag op te maken? 
  • Wat zijn de valkuilen in hoe moet ik greenwashing vermijden? 
  • Hoe kan ik dit verslag integreren in andere communicatiekanalen in mijn organisatie?

 

Na deze opleiding kan je: 

  • Een inschatting maken van de gevolgen van recente Europese duurzaamheidsverslag wetgeving op jouw organisatie. 
  • Zelf een stappenplan opmaken om een eerste laagdrempelig duurzaamheidsverslag op te maken. 
  • Heb je de nodige tools in handen om de informatie in jouw duurzaamheidsverslag intern en extern verder in te zetten. 
  • Ken je de valkuilen in verslaggeving en heb je de nodige kennis om greenwashing tegen te gaan.

Public cible

Deze opleiding richt zich zowel op grote als kleine ondernemingen die duurzaamheidscommunicatie willen inbedden in de organisatie. De opleiding is geschikt voor duurzaamheidsmanagers, maar evenzeer voor zij die vanuit hun rol in een marketing team – finance, milieu of HR in contact komen met duurzaamheidsthema’s.

Méthode d'apprentissage: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1 : en ligne

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : en classe

Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

  • Étape 3 : en ligne

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Aperçu du programme

Stap 1: online (maximaal 2 uur)

Na definitieve bevestiging van je inschrijving krijg je twee weken voor de start toegang tot Karibu, het online leerplatform.

Hierin polsen we naar je verwachtingen in de cursus, gaan we na of je reeds vertrouwd bent met duurzaamheidsverslaggeving, in welke fase bevindt de onderneming waarvoor je werkt zich op vlak van duurzaamheid… Aan de hand van wat context bieden we je al wat leesmateriaal aan en ontdek je reeds enkele thema’s over verslaggeving. Je mag ook meer info over de onderneming waarvoor je werkt delen.

 

Stap 2: klassikaal (8 uur)

De klassikale opleiding is opgedeeld in 3 delen gericht op het aanreiken van een kader en praktische tips.

  • In een eerste deel gaan we kijken naar de bredere context van duurzaamheidsverslaggeving.
    • Wat is het, voor wie is dit bedoeld en waar moet je rekening mee houden bij het opmaken van een verslag.
    • Wat houdt de nieuwe Europese regelgeving in (CSRD), en hoe verhoudt deze zich tot andere richtlijnen.
    • Wat moet je in dit verslag opnemen, en welke stappen moet je hiervoor doorlopen.

 

  • Het antwoord op deze laatste vraag gaan we in het tweede deel interactief beantwoorden. Aan de hand van interactieve oefeningen gaan we op maat van de deelnemers aan de slag:
    • Wat zijn de duurzaamheidsprioriteiten van de onderneming?
    • Welk beleid heeft de onderneming vandaag reeds rond deze thema’?
    • Heb je doelstellingen bepaald voor deze prioriteiten?
    • Verzamel je reeds data om te meten waar hoe goed de onderneming het doet met betrekking tot deze prioriteiten?
    • Welke tools kan je gebruiken om met je duurzaamheidsdata aan de slag te gaan?

 

  • In het derde en laatste deel van de opleiding gaan we ook kijken hoe je je duurzaamheidsverslag kan valoriseren, zowel binnen als buiten de organisatie. We belichten de risico’s van greenwashing en geven hierover praktische tips. Tenslotte kijken we ook hoe je een project rond duurzaamheidsverslaggeving kunnen gebruiken om intern draagvlak te creëren.

 

Stap 3: online (maximaal 2 uur)

Al het lesmateriaal is na de les beschikbaar op Karibu. In een laatste online moment kan je een eigen praktisch bruikbare inhoudstafel voor een duurzaamheidsverslag opmaken.