background section

Communicatie in tijden van change: hoe plan ik een strategie voor succes

De wereld om ons heen verandert steeds sneller en de complexiteit neemt onvoorspelbaar toe. Dat betekent dat we onze manier van werken voortdurend moeten aanpassen, bijstellen en vernieuwen. Communicatie is dan cruciaal. Wat kun je doen om dat proces vlot te laten verlopen? Het antwoord is simpel: werk met een strategie. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet.

De weerbarstige praktijk leert dat het niet zo gemakkelijk is om iedereen telkens weer ‘mee’ te krijgen. In deze praktische training krijg je een antwoord op de vraag hoe je deze uitdaging succesvol aan kunt pakken. In een afwisselend en interactief programma leer je werken met een 7-stappenmodel. Hiermee kun je systematisch een strategie uitwerken voor communicatie over actuele verandertrajecten uit jouw dagelijkse praktijk.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Classe en ligne

  • Durée de la formation

    0.5 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    DL2128NOC

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je begrijpt het belang van een strategische aanpak van communicatie.
  • Je past het 7-stappenmodel bij deze aanpak toe.
  • Je creëert een communicatiestrategie over een verander-traject.
  • Je weet hoe je de strategie kunt gebruiken om de communicatie over verandering te organiseren.
  • Je weet ook dat je de strategie kunt gebruiken als richtsnoer voor het bewaken van de kwaliteit en voortgang.

 

Public cible

Elke medewerker, leidinggevende projectleider, HR-professional die een rol heeft in het begeleiden van organisaties in veranderingen. Iedereen die een bijdrage wil leveren aan een succesvolle transitie van zijn/haar organisatie.

Méthode d'apprentissage: Classe en ligne

Vous suivez cette formation en ligne sur votre ordinateur. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

En ligneÉtape 1
Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette première étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

Classe en ligneÉtape 2 : classe en ligne
Lors de cette étape, vous rencontrez les autres participant·es via Zoom. Votre groupe compte généralement 6 à 12 personnes. Tout le monde peut s’entendre et se voir, dans une optique de discussion, d’interaction et de collaboration. Ensemble, vous apprenez ainsi les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1.

En ligneÉtape 3
Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Connaissances préalables requises

Geen voorkennis vereist.

 

Ben je benieuwd hoe communicatie kan helpen bij weerstand klik dan: Communicatie in tijden van change: hoe ga ik om met weerstand?

 

Wil je communicatie centraal stellen om werk te maken van verandering klik danCommunicatie in tijden van change: hoe maak ik werk van verandering? 

Aperçu du programme

Stap 1 (ongeveer 45 min)

  • Inleiding op het centrale thema: het belang van een strategische aanpak
    Introductie van het 7 stappenplan (hand-out + video)
  • Voorbereidingsopdracht (hand-out + video):
    Beschrijving van illustratieve case – Consultants & Co

 

Stap 2: online-klas (3 uur)

Je leert werken met het 7-stappen-model, toelichting, tools & tips per stap, geïllustreerd met de case Consultants & Co

  • 1. Context - Raamwerk Traject
  • 2. Stakeholders - Actoren-kaart
  • 3. Communicatiedoel - Participatie-ladder
  • 4. Communicatieanalyse - Weerstand in kaart
  • 5. Communicatiestrategie - Route-plan
  • 6. Communicatiemiddelen - Media-plan
  • 7. Communicatie uitvoering - Draaiboek

 

Stap 3 (ongeveer 1 uur)

  • Werkbladen voor concrete toepassing in jouw praktijk
  • Hand-outs, extra achtergrond-informatie & aanbevolen literatuur