background section

Design thinking: van experiment naar marktintroductie

In deze opleiding is het startpunt dat je denkt een goede oplossing te hebben gevonden die de klanten echt verder zal helpen. Je bent al aan de slag gegaan met kleine toetsingen in de markt die positief uitpakten. Maar hoe maak je nu de stap van deze kleine experimenten naar daadwerkelijke lancering in de markt?
Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Classe en ligne

  • Suivez cette formation en :
    NL, EN, FR 
  • Code de formation

    DL2298NOC

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je weet wat Design thinking en de Lean Startup Methodiek inhoudt.
  • Je kent het verschil tussen low fidelity en high fidelity prototyping.
  • Je kunt een business model beschrijven gebruik makend van het Business Model Canvas of Lean Canvas.
  • Je kunt een waarde propositie uitwerken.
  • Je herkent aannames in een Business model en/of waarde propositie en kunt op basis van prioritering je next step bepalen.
  • Je kan de bevindingen uit experimenten vertalen naar aanpassingen in jouw nieuwe product / dienst.

Public cible

Je hebt een rol bij het introduceren van nieuwe producten, diensten en/of concepten in jouw bedrijf. Dit kan zowel extern als intern gericht zijn. Je hebt het gevoel dat dit proces beter kan en dat jullie succesvoller daarin kunnen worden. Je wilt daarvoor dan ook de juiste handvatten krijgen.

Méthode d'apprentissage: Classe en ligne

Vous suivez cette formation en ligne sur votre ordinateur. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette première étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : classe en ligne

Lors de cette étape, vous rencontrez les autres participant·es via Zoom. Votre groupe compte généralement 6 à 12 personnes. Tout le monde peut s’entendre et se voir, dans une optique de discussion, d’interaction et de collaboration. Ensemble, vous apprenez ainsi les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1.

  • Étape 3

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Connaissances préalables requises

Het is handig als je voorafgaand aan deze cursus op zijn minst de opleiding ‘ Hoe leer ik experimenteren?’ gevolgd hebt.

Aperçu du programme

Stap 1 (2u)

  • Introductie over Design thinking en Lean Startup recap
  • Waardepropositie ontwerp en toetsen van aannames
  • Kennismaken met voorbeeld Casus bedrijf
  • Voorbereidingsopdracht: het invullen van een waarde propositie plus in kaart brengen belangrijkste aannames

 

Stap 2: online-klas (3u)

  • Zeer interactief. Op basis van korte theorie aan de slag
  • Design thinking Proces en inhoud van vandaag
  • Waarde Propositie Canvas en aannames in de praktijk
  • Evolutie binnen Design Thinking
  • Oefening op Business Model Canvas
  • Focus op Lean Canvas
  • Minimum Viable Product

 

Stap 3 (1u)

  • Korte herhaling van kernconcepten, inclusief video’s en links naar boeiende literatuur.
  • Persoonlijke opdracht opzet en uitwerking.
  • Uitwerken van je eigen business model een nieuw product/dienst/concept binnen jouw organisatie.
  • Je afgelegde weg samen met de docent en medecursisten evalueren en bijsturen.
  • Ideaal om de eerste stappen te zetten en het geleerde toe te passen op jouw praktijksituatie!

 

Deze cursus maakt namelijk deel uit van ons online Design thinking aanbod.

Als je alle opleidingen wilt volgen, raden we je aan onderstaande volgorde aan te houden. Het is echter ook perfect mogelijk om de opleidingen los te volgen of in een andere volgorde, afhankelijk van de beschikbaarheid. Wel raden we je aan altijd met de eerste opleiding te starten, hierin wordt het volledige Design thinking proces geïntroduceerd.

  1. Design thinking: van aanname tot inzicht
  2. Design thinking: van klantuitdaging naar relevante ideeën
  3. Design thinking: hoe leer ik experimenteren?
  4. Design thinking: van experiment naar marktintroductie