background section

Design thinking: van klantuitdaging naar relevante ideeën

Je wilt leren hoe je van een uitdaging tot ideeën komt. Je wilt leren hoe je binnen jouw organisatie collega’s kunt laten meedenken over vraagstukken. Je wilt weten hoe je op gestructureerde manier ideeën kunt ophalen uit de organisatie. Je wilt meer weten over ideemanagement.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Classe en ligne

  • Durée de la formation

    0.5 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR, EN 
  • Code de formation

    DL2113NOC

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je kunt een uitdaging waar de organisatie mee worstelt scherp stellen en omzetten in een duidelijke vraagstelling.
  • Je kunt een ‘challenge’ opzetten en uitvoeren, waarbij je ideeën ophaalt uit de organisatie, deze selecteert en opvolgt.
  • Je kunt mensen meenemen en enthousiasmeren.
  • Je kunt de vraag achter de vraag achterhalen.
  • Je zorgt ervoor dat er daadwerkelijk iets gebeurt na een brainstorm sessie.

Public cible

Deze opleiding is voor iedereen die meer ideeën wil genereren op basis van de uitdagingen die de klanten hen geven of die ze zelf signaleren.

Méthode d'apprentissage: Classe en ligne

Vous suivez cette formation en ligne sur votre ordinateur. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

Étape 1
Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette première étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

Étape 2 (3 h) : classe en ligne
Lors de cette étape, vous rencontrez les autres participant·es via Zoom. Votre groupe compte généralement 6 à 12 personnes. Tout le monde peut s’entendre et se voir, dans une optique de discussion, d’interaction et de collaboration. Ensemble, vous apprenez ainsi les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1.

Étape 3
Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Aperçu du programme

Hoe ziet de beknopte inhoudstafel van deze opleiding er uit? In deze opleiding hebben we twee insteken:

  • Hoe kom je nu zelf tot betere en meer ideeën voor een klantprobleem?
  • Hoe zou je dit op grotere schaal voor jouw bedrijf kunnen organiseren?

 

In de opleiding werken we aan de hand van een casus en leggen we focus op de eerste insteek. Je krijgt wel al de 'tools' in handen om de tweede insteek tot een goed eind te brengen. Met de opgedane kennis ontwerp je dan ook een eigen 'challenge' voor jouw organisatie en voert deze uit. Je mag hierbij gebruik maken van een idee generatie software welke ter beschikking wordt gesteld aan Cevora cursisten. De uitdaging kan bijvoorbeeld het zoeken van een oplossing voor een probleem op jouw afdeling zijn, maar het kan ook iets zijn wat voor de hele organisatie speelt. Vervolgens hebben we daar een gezamenlijke reflectie op.

 

De opleiding is opgedeeld in 4 blokken

  • Voorbereiding (circa 2 uur)
  • Introductie over creativiteit en genereren van ideeën
  • Deelname aan een fictieve challenge met mede cursisten

 

  • Online-klas / workshop (circa 3 uur)
  • Vraagstelling bepalen
  • Diverse brainstorm technieken
  • Selecteren van ideeën
  • Het opzetten van een challenge
  • Communicatie tijdens een challenge

 

  • Jouw eigen challenge (circa 1 dag)
  • Voorbereiden, uitvoeren en opvolgen

 

  • Reflectie (1 uur)
  • Jouw casus samen met medecursisten en docent evalueren

 

 

Deze cursus maakt deel uit van ons online Design thinking aanbod.

Als je alle opleidingen wilt volgen, raden we je aan deze volgorde aan te houden. Het is echter ook perfect mogelijk om de opleidingen los te volgen of in een andere volgorde, afhankelijk van de beschikbaarheid. Wel raden we je aan altijd met de eerste opleiding te starten, hierin wordt het volledige Design thinking proces geïntroduceerd.

 

  1. Design thinking: van aanname tot inzicht
  2. Design thinking: Van klantuitdaging naar relevante ideeën
  3. Design thinking: Hoe leer ik experimenteren
  4. Design thinking: Van experiment naar implementatie