background section

Google Analytics basis: analyseer de gegevens van je websitebezoekers

Je bedrijfswebsite is tot in de puntjes verzorgd. Prachtige foto’s, vlot geschreven teksten, etc. Jullie hebben aan alles gedacht, en toch krijg je weinig bestellingen van nieuwe klanten in je mailbox. Waarom? Zoek het uit met Google Analytics. Maak een account en ontdek hoe bezoekers je website leren kennen, welke webpagina’s scoren en waar bezoekers afhaken. Wil je leren hoe je die data verzamelt en analyseert? Schrijf je dan in voor deze opleiding.
Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Classe en ligne

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    DL2098NOC

Résultats à l’issue de cette formation

Je gebruikt je Google Analytics-account om cijfers op te halen en te filteren. Je analyseert en interpreteert data. Je conclusies helpen je om je digitale activiteiten te optimaliseren.

  • Google Analytics-code installeren
  • Doelen en filters aanmaken 
  • Analyse van wie je bezoekers zijn 
  • Marketingcampagnes evalueren
  • Gedrag van bezoekers op de website evalueren

 

Aandacht: Google Analytics 4 (GA4) komt eraan.

Vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics – de ‘huidige’ Google Analytics - met het verwerken van nieuwe hits. Vanaf dan neemt Google Analytics 4 (GA4) het over.

We raden je aan om niet te wachten met het aanmaken van een Google Analytics 4 property. Dit is eenvoudig te doen door in de beheerdersomgeving in de property-kolom te kiezen voor ‘Installatieassistent’ en de stappen te volgen. Meer uitleg, klik hier.

Zo kan je GA4 parallel laten lopen met je Universal Analytics property, en bouw je vanaf nu data op in je nieuwe GA4 account.

Je docent zal dit meer in detail toelichten tijdens de opleiding.

Public cible

Je bent een digitale marketeer of social media- specialist. Je wilt Google Analytics gebruiken om de digitale activiteiten van je bedrijf te verbeteren.

Méthode d'apprentissage: Classe en ligne

Vous suivez cette formation en ligne sur votre ordinateur. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette première étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 : classe en ligne

Lors de cette étape, vous rencontrez les autres participant·es via Zoom. Votre groupe compte généralement 6 à 12 personnes. Tout le monde peut s’entendre et se voir, dans une optique de discussion, d’interaction et de collaboration. Ensemble, vous apprenez ainsi les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1.

  • Étape 3

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Connaissances préalables requises

Je werkt vlot met een computer en je weet in grote lijnen hoe websites zijn opgebouwd. Je werkt graag met cijfers en spreadsheets. Voorkennis van Google Analytics is geen must.

Je hebt bij zeer grote voorkeur :

  • een Google Analytics account,
  • of maakt er een aan en laat die in je website integreren, alvorens de opleiding van start gaat.

Aperçu du programme

Stap 1: Voor de sessie (autonoom leermoment)

  • Je Google Analytics account goed opzetten
  • Je Google Analytics account configureren
  • Bezoekers en hun gedrag analyseren
  • Meetplan & de klantenreis (Customer Journey)

 

Stap 2: Online-klas

  • De Customer Journey
  • See, Think, Do, Care-model
  • Recap van jullie pre-teaching
  • Gebeurtenissen
  • Doelen
  • UTM-parameters
  • Doelgroepen & loyaliteit
  • Oefening: rapporteren & vergelijken
  • Oefening: dataweergave veranderen
  • Oefening: demografische- en interesserapporten
  • Marketing evaluation
  • Oefening: Van waar komen mijn bezoekers?
  • Oefening: evaluatie Google Advertenties
  • Oefening: evaluatie SEO-resultaten
  • Oefening: hoeveel draagt elk bezoekerskanaal bij tot mijn doelen?
  • Inhoud evalueren
  • Oefening: Bounce percentage
  • Checklist

 

Stap 3: Na de sessie (autonoom leermoment)

  • Individuele coaching om uw vragen te beantwoorden
  • Verdere configuratie van doelen en filters
  • Google Ads & Google Search Console koppelen aan Google Analytics