background section

Hoe maak ik de switch van een fysieke naar een online-opleiding?

In een hybride werkcontext is online leren niet meer weg te denken. De voorbije maanden hebben jullie, opleiders, al vaker de switch gemaakt van fysiek naar online (synchroon) opleiden.

Online opleiden is populair voor deelnemer èn opleider en biedt oneindig veel mogelijkheiden Als opleider dien je echter wel extra in te zetten op je voorbereiding, de structuur van je opleiding, de afwisseling en interactie, de timing. Leer hoe je je bestaande fysieke opleiding kan omvormen naar een online sessie of hoe je je keuze tussen één van beide (fysiek of online) makkelijker kan maken.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Classe en ligne

  • Durée de la formation

    0.5 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    DL2276NOC

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je kent de verschillen en de voor- en nadelen tussen enerzijds synchroon – asynchroon en anderzijds online – offline leren.
  • Aan de hand van een programma -ontwerp leer je hoe je de meest gepaste keuze kan maken voor de deelnemer èn de opleider.
  • Je weet hoe je je fysieke offline opleiding kan omvormen naar een online opleiding met oog voor je werkvormen en blijvende interactie met je deelnemers.
  • Je weet welke basisuitrusting noodzakelijk is bij een online opleiding en kent de functionaliteiten en mogelijkheden van Zoom.

Dit geeft je als opleider een comfortabel gevoel. Om de opleiding zo concreet mogelijk te maken werken we met je eigen case.

Public cible

  • Als ervaren offline opleider/ trainer of coach ben je op zoek naar tips en tricks om je bestaande opleiding om te vormen naar een online of blended variant.
  • Je wil de online mogelijkheden beter leren kennen zodat je op een meer comfortabele manier voor de groep kan staan.
  • Je deelnemers staan centraal en daarom wil je weten op welke manier je hun aandacht , ook online, kan blijven vasthouden.
  • Je wil weten welke de gepaste online werkvormen zijn en hoe je deze kan ontwerpen.
  • Kortom je wil de kwaliteit van je online opleiding boosten.

Méthode d'apprentissage: Classe en ligne

Vous suivez cette formation en ligne sur votre ordinateur. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

  • Étape 1

Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette première étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

  • Étape 2 (3 h) : classe en ligne

Lors de cette étape, vous rencontrez les autres participant·es via Zoom. Votre groupe compte généralement 6 à 12 personnes. Tout le monde peut s’entendre et se voir, dans une optique de discussion, d’interaction et de collaboration. Ensemble, vous apprenez ainsi les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1.

  • Étape 3

Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Connaissances préalables requises

Je hebt een didactische voorkennis en ervaring met opleidingen geven. Ben je een occasionele opleider ? Ga zeker hier eens een kijkje nemen.

 

Wil je de interactiviteit van je online meetings meer boosten : check dan deze opleiding .

Hoe verhoog ik de interactiviteit in online meetings? | Cevora – Samen leren en groeien

Aperçu du programme

Deel 1: voor de online opleiding /autonoom leermoment (1 à 2u)

  • Voorbereidende vragenlijst
  • Richtlijnen om je persoonlijke case uit te werken
  • Online leren versus offline leren: wat zijn volgens jouw ervaring de pro en contra’s
  • Handige zoom-tips in videoformaat

 

Deel 2: Online-klas in workshopvorm via zoom (3u)

  • Hoe kies ik nu concreet het juiste format ? Het programma-ontwerp als compas.
  • Uitwisselen van concrete voorbeelden uit de eigen praktijk.
  • Focus houden van je deelnemers : valkuilen en tips
  • Overzicht van werkvormen voor oa kennismaking, groepswerk, reflectie, interactieve presentaties etc.
  • Uitwerken en bespreking van eigen case

 

Deel 3: na de online opleiding / autonoom leermoment (30 min)

  • Naslagwerk
  • Verdieping
  • En morgen ? Welke kleine stap ga ik zetten ?