Docent Bart Gardeyn: "Leren doe je buiten je comfortzone"

Na 30 jaar als verkoper besloot Bart Gardeyn het over een andere boeg te gooien. Vandaag geeft hij opleidingen sales bij Cevora. Een man met een schat aan ervaring, dus – én een passie voor leren. Maak kennis met Bart!


Bart Gardeyn

Hoe zou je jezelf omschrijven?

Bart: “Ik ben van nature nieuwsgierig en stel graag het status quo in vraag. En dat breng ik ook graag op anderen over: ik zet mensen aan om de platgetreden paden te verlaten. Je leert het meeste bij als je buiten je comfortzone treedt. Want als je altijd hetzelfde doet, hoe kan je dan een andere uitkomst verwachten?

Ik probeer ‘leermomenten’ te creëren. Sta je voor een moeilijke opdracht, dan is het slim en motiverend om je doel voor ogen te houden. Maar staar je er niet blind op. Werk toe naar kleine doelstellingen. Ga stap voor stap en kijk af en toe achterom naar de weg die je al hebt afgelegd. Dat geeft je telkens weer zicht op die volgende kleine stap. Dat is mijn benadering als coach: durf, maak fouten en leer eruit.”

Wanneer wist je dat je docent wilde worden?

Bart: “Na dertig jaar was ik stilaan uitgekeken op mijn werk in de saleswereld. Ik besloot een coachingsopleiding te volgen om mijn loopbaan een nieuwe wending te geven en behaalde na drie jaar opleiding mijn certificaat van de International Coaching Federation.

Dat certificaat gaat breder dan één bepaald domein: je ondersteunt mensen op allerlei vlakken, zowel persoonlijk als professioneel. Aanvankelijk deed ik dus niets met mijn saleservaring. Pas na een jaar of twee kreeg ik zin om mijn vorige carrière met mijn nieuwe te combineren. Nu ben ik een coach en mentor voor jonge salesprofessionals.”

 

“Vaak leer je het meeste bij als je buiten je comfortzone treedt. Want als je altijd hetzelfde doet, hoe kan je dan een andere uitkomst verwachten?”
Bart Gardeyn, Salescoach bij Cevora

Heb je een project of professionele verwezenlijking waar je echt trots op bent?

Bart: “In mijn coachingloopbaan kreeg ik een opdracht van een grote farmaspeler. Het bedrijf was marktleider, maar zag zijn marktaandeel slinken. Met een team van 8 coaches hebben we gedurende 2 jaar het volledige Europese salesteam van 300 mensen begeleid in verschillende lokale workshops.

Het programma focuste vooral op de mindset van de verkoper. Hoe evalueer je je connectie met de klant? Welke veranderingen in je aanpak zouden tot betere resultaten leiden? De workshops waren een groot succes: het marktaandeel steeg van 70% naar 85% binnen de twee jaar.”

Hoe zorg je ervoor dat cursisten écht aan de slag kunnen met wat ze leren in jouw opleiding?

Bart: “De voorbereiding is een belangrijk onderdeel van mijn opleiding. Ik vraag cursisten in die eerste stap van het opleidingstraject om goed na te denken over de reden van hun deelname, waar ze mee worstelen en wat ze uit de opleiding willen halen.

Daarna gaan we heel praktisch te werk in korte workshops van drie uur met acht tot twaalf mensen. We creëren daarin een veilige omgeving waar iedereen zich vrij voelt om nieuwe dingen te proberen. Via rollenspelen oefenen we de theorie in. Daarna bepalen cursisten hun actiepunten voor de toekomst: wat nemen ze mee, wat gaan ze precies veranderen en hoe zullen ze de impact meten?

Ik zie vaak mensen terugkeren in verschillende opleidingen, wat een teken is dat mijn aanpak werkt voor hen. Dat beschouw ik als een groot compliment.”

 

‘The Challenger Sale’ van Matthew Dixon is volgens Bart een aanrader voor iedereen in sales.

Welke boeken, podcasts of opleidingen hebben je kijk op de wereld veranderd?

Bart: “’The Challenger Sale’ van Matthew Dixon is een aanrader voor iedereen in sales. In het boek analyseert hij de verkoopmethodes van duizenden salesmensen wereldwijd. De conclusie? De beste verkopers bouwen niet alleen een relatie op met hun klant, maar ze dagen hen ook uit. Hoe kan je unieke en waardevolle perspectieven bijdragen aan je klant? Hoe help je een klant om alternatieven in overweging te nemen? Je leert hoe je advies geeft om de business van klanten vooruit te helpen, en hoe je klanten kan uitdagen en begeleiden naar nieuwe inzichten en oplossingen.”

Wat is jouw ultieme tip om te blijven bijleren?

Bart: “Stel jezelf af en toe de vraag of het niet te gemakkelijk gaat, of je wel genoeg uitgedaagd wordt. Als dat voor lange tijd zo is, dan zit je te veel in je comfortzone en vlieg je op automatische piloot. Pas als je buiten die comfortzone treedt en dingen probeert waar je nog niet goed in bent, zal je écht bijleren. Durf jezelf dus uitdagen! Dat kan op allerlei manieren, maar belangrijk is dat je jezelf en de mensen in je omgeving veel vragen stelt. Benut ik mijn volle potentieel? Wat kan ik anders doen? Laat je gevoel spreken en blijf jezelf uitdagen.”

 

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?