Cijfer zoekt context: 54% van de bedienden vindt dat z'n job veranderd is sinds corona

De coronacrisis heeft een stevige invloed gehad op onze jobinhoud. Dat gaf meer dan de helft van de bedienden aan in een online rondvraag. Maar wat zijn de gevolgen op langere termijn voor de loopbaan van je medewerkers en de toekomst van je bedrijf? Een analyse.

In ‘Cijfer zoekt context’ krijg je duiding bij een markant arbeidsmarktcijfer of onderzoeksresultaat.

Resultaat van een online onderzoek van onderzoeksbureau iVOX, in opdracht van Cevora, tussen 20 en 29 december 2021 bij 1000 Belgische bedienden binnen het paritair comité 200.

Allemaal aanpassen

Eerlijk gezegd: we hadden een nóg hoger cijfer verwacht. Is de grootste shock na twee jaar crisis min of meer verteerd? Neemt ons sterke aanpassingsvermogen de bovenhand over de toch wel ingrijpende veranderingen in onze werkwereld? Hoe dan ook, volgens ons zal 100% van de jobs veranderen tegen 2030.

De veranderingen tekenen zich af in alle sectoren en functies. Zo zijn hr-medewerkers anders – lees: digitaal – gaan rekruteren. Ook de onboarding en retentie van medewerkers zullen we nooit meer aanpakken zoals voor de crisis.

Verder verloopt ook klantencontact steeds vaker digitaal. Wie bijvoorbeeld actief is in de saleswereld, moet vandaag – meer dan vroeger – over een aanzienlijke dosis digitale skills beschikken. Sociale vaardigheden blijven belangrijk, maar meer ‘technische’ kennis over sociale media en andere digitale tools en kanalen is tegenwoordig even onontbeerlijk.


Opticabedrijf ZEISS: “Even binnenwaaien is er niet meer bij”

Ook bij ZEISS, een technologisch bedrijf in de optica en opto-elektronische industrie, is de manier van werken ingrijpend veranderd. “Onze bedienden werken meer hybride, en dat zal ook deels zo blijven”, zegt Head of HR Sasja Luijk.

“De digitalisering is serieus versneld. Onze salesmedewerkers gaan nu ook minder op bezoek bij klanten. ‘Even binnenwaaien’ of ‘een koffie gaan drinken’ is er niet meer bij. Ze moeten nu gericht een afspraak inplannen – vaak een telefonische of digitale. We merken ook dat onze thuiswerkende medewerkers hun voeling met onze organisatie dreigen te verliezen.”

“Je medewerkers betrokken houden in een hybride werkomgeving is lastig, maar we deden toch zoveel mogelijk inspanningen. Zo organiseerden we de voorbije twee jaar meerdere digitale momenten. Samen koken met kerst, digitale borrels, online quizzen … We stuurden ook spontaan cadeautjes op naar onze medewerkers om hen te bedanken voor hun inzet in toch wel moeilijke tijden.”


Collectieve groeispurt

54% van de bedienden geeft aan dat zijn jobinhoud veranderd is, 63% zegt hetzelfde over zijn manier van werken. Concreet is dat vooral: meer digitaal en vaker van thuis. Ook op organisatieniveau betekende dat sleutelen. Werkgevers zochten manieren om de samenwerking vanaf afstand te faciliteren en hun medewerkers gemotiveerd te houden.

Medewerkers kregen op hun beurt de kans om van bepaalde zaken te proeven. Ze namen andere taken op, sprongen bij in andere afdelingen, leerden werken met nieuwe tools, enzovoort. Die experimentele periode zorgde ervoor dat medewerkers bijkomende kennis en competenties ontwikkelden.

Dankzij deze collectieve groeispurt hebben onze bedienden ruimere kansen op interne mobiliteit – of dat nu om verticale of horizontale groei gaat. Zo komen ook meer instapjobs vrij voor bijvoorbeeld jongeren en laaggeschoolden. Een tewerkstellingsgraad van 80% bereiken in 2030 is ambitieus, maar de crisis heeft ons meer mogelijkheden geboden.

 

“Medewerkers hebben nieuwe kennis en competenties ontwikkeld. Dat biedt ruimere kansen voor interne mobiliteit en meer instapmogelijkheden in de arbeidsmarkt voor jongeren en laaggeschoolden.”

Gewapend voor de toekomst

Hoewel de voorbije jaren niet eenvoudig waren, hebben we met z’n allen veel bijgeleerd. Vooral al doende of informeel, maar ook formeel – via opleidingen. Het aantal formele opleidingen daalde, maar we merkten daarin wel een duidelijke verschuiving van taakgerichte opleidingen (leren werken met een bepaald softwareprogramma, bijvoorbeeld) naar groeigerichte opleidingen.

Medewerkers willen zich steeds meer professioneel en persoonlijk ontwikkelen. Ze merken dat thema’s als stresspreventie of efficiënt vergaderen hen helpen groeien en hen beter wapenen voor het vervolg van hun loopbaan. Dat is een evolutie die we bij Cevora toejuichen en zullen blijven ondersteunen met nieuwe en aangepaste opleidingen.

Let wel, een opleiding volgen is geen oplossing op zich. Van tel is wat je medewerkers ermee doen. Dat proces hebben ze voor een groot stuk zelf in handen, maar je kan het ook stimuleren als werkgever, hr-medewerker of leidinggevende. Door ze in hun planning de ruimte te geven om met nieuwe kennis te experimenteren, bijvoorbeeld. Met andere woorden, de impact van een opleiding optimaliseren is een gedeelde verantwoordelijkheid.

 

“We zijn wendbaarder geworden. Op een vrij drastische manier – dat wel – maar die ervaring heeft ons voorbereid op toekomstige shocks.”

Duurzaam groeien

Onze werkwereld bevindt zich in volle evolutie. Dat was al voor de coronacrisis zo, en is sindsdien alleen maar versneld. We werden gedwongen om ons aan te passen. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien negatief, maar is eigenlijk een positieve zaak als we die groeimogelijkheden op een duurzame manier aangrijpen.

We zijn wendbaarder geworden, hebben digitale en andere skills bijgeschaafd. Op een vrij drastische manier – dat wel – maar die ervaring heeft ons voorbereid op toekomstige shocks. Want dit was heus niet de laatste. De klimaatcrisis, bijvoorbeeld, zal de komende jaren ongetwijfeld een serieuze invloed uitoefenen op onze economie en werkwereld. Je klanten én je medewerkers zullen steeds meer belang hechten aan je duurzaamheidsinspanningen.

Hoe je je daar als werkgever op voorbereidt? Door de diverse competenties van je medewerkers zoveel mogelijk aan te scherpen en in te zetten. Door hun kritisch en probleemoplossend denken te stimuleren. Door in te zetten op innovatie. Door je medewerkers te prikkelen met de juiste feedback en vragen.


We hebben geen twee jaar verloren, maar twee jaar gewonnen. Dit is het moment om te investeren in de toekomst van je medewerkers én je bedrijf.


Je medewerkers en je bedrijf wapenen voor de toekomst?
Ontdek onze opleidingen ‘professionele ontwikkeling’ voor werknemers.
Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?