Marketingstrategie op lange termijn werpt haar vruchten af

Ook voor onze marketing was 2021 het jaar van verbinding. Een jaar waarin we dichter bij onze klanten kwamen en antwoorden boden op hun noden en uitdagingen. Het is een optelsom van jarenlange inspanningen die nu resultaat oplevert.

Relevantie boven

“Onze communicatiestrategie is in de eerste plaats gedreven door relevantie”, zegt Head of marketing Stéphane Verbrugge. “Het doel van onze marketing is niet louter ons opleidingsaanbod promoten, maar vooral bedrijven en werknemers inspireren en vooruithelpen om een leercultuur te ontwikkelen. Ook werkzoekenden helpen we bouwen aan hun loopbaan via opleidingen.”

“Dat alles doen we door relevante content te brengen rond leren en groeien: op onze blog, via sociale media en in onze nieuwsbrief.”

Nieuwe thema’s en skills

“De voorbije twee jaar veranderde de wereld sneller dan ooit”, gaat Stéphane verder. “Nieuwe technologieën staken de kop op, we leerden massaal anders samenwerken … We hebben op korte tijd een collectieve groeispurt gemaakt en enorm veel nieuwe skills geleerd.”

“Dat zie je ook terug in de thema’s waar we op inzetten. ‘Hoe kan je een team op afstand aansturen?’ was bijvoorbeeld een veelvoorkomende vraag in 2021. Ook informeel leren is belangrijker geworden. Hoe geef je feedback? Hoe breng je kennis digitaal over? Dat zijn allemaal nieuwe en actuele thema’s waar wij meteen op hebben ingespeeld met onze content, en natuurlijk ook met ons opleidingsaanbod.”

Een groter bereik

We brengen onze content ook op steeds meer manieren bij ons publiek: via pers, billboardcampagnes, contentpartnerships met bijvoorbeeld Unizo en UCM, artikels in hr-vakbladen … Dat vertaalt zich in mooie resultaten en een groter bereik.

Stéphane: “Onze blog kreeg in 2021 een nieuw jasje en trok dubbel zoveel bezoekers aan als het jaar voordien. Op LinkedIn overschreden we de kaap van 10.000 volgers, een stijging van 25% tegenover 2020. Het aantal abonnees op onze maandelijkse nieuwsbrieven verdubbelde in 2021.

“We lanceerden ook heel wat succesvolle campagnes. Drie voor werkzoekenden, met billboards en een online luik. Daarmee haalden we in totaal ruim 100.000 werkzoekenden naar onze website. En dankzij onze maandelijkse campagnes voor werknemers en werkgevers trokken we 120.000 websitebezoekers aan. In totaal hadden we 645.000 websitebezoekers.”

De beloning voor een langetermijnstrategie

De succescijfers zijn te danken aan een marketingstrategie voor de lange termijn. Stéphane: “Drie jaar geleden deden we een strategische oefening en bouwden we een duurzaam merkverhaal, samengevat in onze baseline ‘Samen leren en groeien’. Vandaag vallen alle puzzelstukjes samen en plukken we de vruchten van alle inspanningen van de afgelopen jaren.”

“Als 2021 ons iets geleerd heeft, dan is het dat leren iedereen aanbelangt. Het is de motor van onze arbeidsmarkt en economie, een bron van innovatie, een kans om te groeien als mens én als bedrijf. Leren biedt oplossingen voor de grootste uitdagingen. Dat maakt ons domein extreem maatschappelijk relevant. Ik ben trots dat wij met ons gepassioneerde marketingteam dagelijks mensen en bedrijven helpen te groeien.”

Wil je zelf onze inspirerende content ontdekken?
Neem een kijkje op onze blog.