Een vernieuwd opleidingsaanbod, voor nog meer impact

Zijn onze opleidingen nog relevant voor wat er speelt op de arbeidsmarkt? Dat vroegen we ons begin 2021 af. Daarbij hadden we maar één doel voor ogen: de impact tijdens het leren vergroten en ervoor zorgen dat de deelnemers op de werkvloer aan de slag kunnen met hun nieuwe skills.

Nieuwe behoeften

2021 was in veel opzichten een intens jaar. Van lockdown tot versoepelingen: Cevora had in alle omstandigheden een passend antwoord klaar. Proactief, net als de bedrijven die we vertegenwoordigen. De digitale behoeften van de PC 200-bedrijven en hun werknemers blijven toenemen. Samen met hen hebben we onze catalogus van meer dan 450 opleidingen onder de loep genomen en herwerkt.

De overstap naar digitale opleidingen kwam in een stroomversnelling terecht, en die kans wilden we natuurlijk met beide handen grijpen. Maar hoe werk je een pedagogisch format uit dat zinvol blijft én blijft aansluiten bij de principes van Cevora?

Een relevanter aanbod

Het aantal onlinelessen nam in 2021 toe met 107%: een duizelingwekkende stijging. Dat kwam natuurlijk door de nieuwe werkgewoonten. Maar dat is niet de enige verklaring volgens productiedirecteur Stéphanie Peremans: “We hebben onze catalogus ingedeeld in drie nieuwe categorieën (algemene vaardigheden, specifieke en sectorgebonden vaardigheden). Zo zijn we erin geslaagd de thema's te identificeren die het best aansluiten bij de huidige behoeften van onze klanten.”

“Die categorieën hebben we vervolgens verrijkt met nieuwe opleidingsmodules. Veelgevraagde thema’s zijn professionele ontwikkeling, de Office-toepassingen, digitale vaardigheden, leiderschap en softskills. Dat geldt ook voor de sectorale opleidingen, vooral de opleidingen gericht op de bouwsector. De opleidingen werden ook helemaal herzien en sluiten nu nog beter aan bij de behoeften van de deelnemers.”

Augmented learning

Natuurlijk bleef het niet bij het uitbreiden van ons digitale aanbod. Integendeel! Augmented learning stond centraal in onze leerervaring, en dat voor om het even welke opleiding.

Stéphanie: “Het idee achter deze nieuwe leervorm is dat we starten met de synchrone opleiding (wanneer de lesgever en de deelnemers online zijn). Daar voegen we dan een augmented-learningcomponent aan toe in de vorm van pre- en posttrainingsactiviteiten. Zo wordt de focus op de cursist gelegd, die de mogelijkheid krijgt om te blijven leren tijdens het volledige opleidingstraject.”

Verbonden via een centrale hub

Hoe gaat dat concreet? In februari 2021 hebben we ons Karibu-leerplatform gelanceerd. Jérôme Robyns, Head of Expertise Center Learning & Tools, schetst de grote lijnen van het platform: "Het is de bedoeling om het digitale potentieel van online leren ten volle te benutten. Zo maken we de impact tijdens het leertraject zo groot mogelijk.”

“Al het lesmateriaal is samengebracht in één hub en beschikbaar in alle fases van het opleidingstraject. Natuurlijk volgen de ontwerpers en begeleiders van de opleiding zelf ook een training, zodat ze vertrouwd raken met het instrument en het kunnen gebruiken in overeenstemming met de leerdoelen van Cevora.”

Karibu heeft een aantal intrinsieke voordelen voor de leerkwaliteit en dankzij het platform kunnen we ook opnieuw contact maken met onze community: cursisten, trainers en coaches bevinden zich samen in dezelfde digitale omgeving en kunnen formeel of informeel communiceren en informatie delen.

Ondersteuning met de Cevora Leerervaring

Over één punt laat Jérôme geen twijfel bestaan: “De digitale tool is nooit een doel op zich geweest. De best mogelijke leerervaring is uiteindelijk een ervaring die de cursist in staat stelt om de materie integraal toe te passen op de nieuwe werkplek.”

“Om dat mogelijk te maken baseren we ons op de Cevora Leerervaring. Die sleutelprincipes vormen de rode draad van een succesvol opleidingstraject. De impact en de overdracht van vaardigheden staan daarbij centraal.”

“Een van deze principes is de betrokkenheid van de deelnemers. In onze aanpak staan de cursisten centraal. Hun betrokkenheid is dan ook essentieel van het begin tot het einde van de opleiding. De cursist staat aan het roer van zijn eigen leertraject.”

Van docent naar coach

Om de cursisten daarbij te helpen evolueert ook de rol van de opleider. De docent wordt meer en meer coach. Hij begeleidt, stimuleert en adviseert de cursist op een actieve manier. In combinatie met gediversifieerde leermethoden maakt dat het leertraject nog interessanter en motiverender.

Stéphanie beaamt dat: “Die impact tijdens het leren creëren we natuurlijk niet alleen. In 2021 hebben we besloten dat dit de richting is die we aan onze opleidingen willen geven. Maar dat kunnen we alleen dankzij de docenten van topkwaliteit die voor ons de werknemersopleidingen verzorgen, dankzij de Career Coaches die actief zijn in het veld en dankzij de outplacementadviseurs die onze ogen en oren zijn op de arbeidsmarkt. Zo zijn alle bouwstenen voorhanden voor een duurzaam en veerkrachtig opleidingsecosysteem.”

Meer weten over ons opleidingsaanbod?
Bekijk onze opleidingscatalogus voor werknemers.