De 6 bouwstenen van een excellent innovatiesysteem

Je wil innoveren met je bedrijf, maar weet niet hoe je daaraan begint? Je komt al een heel eind als je wat aandacht schenkt aan zes cruciale elementen. Samen vormen ze de basis voor een innovatiesysteem waarmee je waarde creëert voor je klanten (en winst voor je bedrijf).

First things first: wat is innovatie (en wat niet)?

Innovatie gaat niet over ‘veranderen om te veranderen’ of opportunistisch inpikken op de laatste hype in je vakgebied. Met innovatie probeer je duurzame waarde te creëren voor je klanten. Je zoekt naar een – bij voorkeur aantrekkelijke – oplossing voor een pertinent probleem.

De Google Glass is een bekend voorbeeld van wat innovatie niét is. Die minicomputer in de vorm van een bril was wel inventief, maar het was niet meteen iets waar consumenten op zaten te wachten. Er was geen duurzame waarde. De uitvinding stierf dan ook een stille dood.

 

Joyce Oomen geeft verschillende opleidingen over innovatie bij Cevora

 


In 6 stappen naar innovatie

De sleutel tot succesvolle innovatie is een sterk innovatiesysteem. En zo’n systeem bestaat uit 6 bouwstenen: de randvoorwaarden die je op orde moet hebben om met je producten en diensten optimaal in te spelen op de noden van je klanten. Om doelgericht te innoveren, met andere woorden.


 

1. Innovatiescope

Innoveren vergt heel wat energie. Een duidelijke scope helpt je die energie te kanaliseren en de juiste richting in te sturen. Welke innovaties sluiten aan op je bedrijfsstrategie? En welke verdienen prioriteit? Welke middelen heb je voor innovatie? Het zijn maar een aantal mogelijke krijtlijnen.


 

2. Innovatiecultuur

‘Culture eats strategy for breakfast’ is een geliefde quote bij managers. En terecht, want er schuilt veel waarheid in. Een strategie werkt alleen als die op een sterke cultuur steunt. Of: duurzame waarde creëer je enkel als een innovatieve mindset deel is van je bedrijfs-DNA.

Krijgen medewerkers de vrijheid om nieuwe ideeën aan te brengen en de ruimte om te experimenteren? Zijn je teams divers genoeg voor creatieve kruisbestuiving? Het zijn maar enkele tekenen dat er in jouw bedrijf wel potentieel is voor innovatie.


 

3. Innovatiemethodiek

Geen systeem zonder structuur. Met denkmethodes als design thinking en Lean Startup breng je structuur in je innovatiesysteem. Vergis je trouwens niet: systemen kunnen – nee, moeten – flexibel zijn. Experimenteer, leer van klantenfeedback en stuur je concepten en innovatiemethodes gaandeweg bij.




 

4. Innovatieportfolio

Zorg dat je op bedrijfsniveau overzicht hebt over de verschillende domeinen waarin je wil innoveren. Maar ook een duidelijk zicht op de financiële middelen die je voorhanden hebt en de medewerkers die hun schouders onder innovatie willen zetten, is cruciaal voor een sterk innovatiesysteem. Portfoliomanagement heet dat. Da's misschien een duur woord, maar een gebrek aan overzicht is nog veel duurder 😉.


 

5. Innovatieproces

Een sterk systeem bestaat uit slimme processen. Beschouw die processen dan ook niet als verplichte nummertjes, maar als efficiënte hulpmiddelen. Denk ook na over de manier van besluitvorming in je organisatie: moet iedereen altijd goedkeuring geven voor elke kleine beslissing? Of kan je voor bepaalde keuzes snelheid maken?


 

6. Innovatie-accounting

Hoe beoordeel je of je innovatiesysteem succesvol is? Simpel: door dat succes te meten. Kijk niet alleen naar kwantitatieve doelstellingen zoals ROI (‘return on investment’), maar ook naar kwalitatieve criteria zoals de reacties van klanten. En evalueer niet alleen op korte termijn, maar ook op lange termijn.


Werken aan een innovatiesysteem in je bedrijf? Deze opleiding helpt je op weg
Verscherp je innovatiemanagement en boek meer succes
Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?