2. Bepalen wie waarvan op de hoogte moet zijn
“Als je met 10 bent, dan brief je elkaar spontaan en is iedereen van alles op de hoogte. Maar met een team van 90 wordt dat moeilijk. Bovendien is niet alles voor iedereen nog relevant. Daarom organiseren we geregeld contactmomenten met aparte teams. Binnen projectteams ontleden we bijvoorbeeld elk afgewerkt project. Zo krijgt elke ML6-agent de juiste informatie.”
“Al zijn er ook veel events voor de voltallige ploeg, dat is belangrijk voor het teamgevoel. Zo komen we vier keer per jaar samen voor onze eigen conferentiedag. Naast technische topics komen dan ook strategische en hr-thema’s aan bod. Die content dragen we vervolgens ook uit naar onze externe community’s, zoals scholen en klanten.”
“In AI verschuift van alles, maar ook hr is een domein dat constant vooruitgaat.”
3. Ook extern je licht durven op te steken
“Binnen mijn vakgebied – hr – is bijleren eveneens cruciaal. Ons hr-team telt maar drie mensen, dus moeten we ook eens over het muurtje durven te kijken. Hoe pakken grote hr-teams een bepaald probleem aan? Ik ga actief op zoek naar hr-collega’s die vergelijkbare profielen zoeken, al dan niet sectorgenoten.”
“Maar net zo goed is het verrijkend om te sparren met een hr-manager uit een totaal andere industrie of uit het buitenland. In AI verschuift van alles, maar ook hr is een domein dat constant vooruitgaat. Je hoeft niet alles te weten, maar nieuwsgierigheid is vragen durven stellen en actief naar info zoeken die je verder kan helpen of een nieuw perspectief kan aanreiken.”
Kaat Van Doren had ook een vraag voor de volgende gast in Café Curiosité:
“Is nieuwsgierigheid aangeboren of valt het te ontwikkelen als een skill?”
Beluister het antwoord van Aline Jordens, hr-manager bij Haemers Technologies (Franstalige podcastaflevering).
4. In toegevoegde waarde denken
“Je kan in een bepaald domein steeds dieper gaan, maar op een gegeven moment boek je nog nauwelijks meerwaarde. Dat is een valkuil van nieuwsgierigheid. Daarnaast is er het risico van het teveel aan informatie, het stopt nooit. Het kan heel vermoeiend zijn om alles constant te willen weten. Er is zoveel info, nachtenlang zou je kunnen blijven zoeken. Tijdig grenzen stellen is dan ook cruciaal. Onze ML6-agents krijgen daarom tijd om te besteden aan leren en de collectieve intelligentie te voeden.”
“Verder geloof ik sterk in leren van elkaar on the job, zo steek ook ik enorm veel op van mijn collega’s. Zelf ben ik bijvoorbeeld geen AI-deskundige, maar ik wil wel tot op zekere hoogte mee zijn met wat ML6 doet en hoe AI werkt. Een hr-beleid maak je voor je mensen, dus is het belangrijk om te weten waarmee ze bezig zijn. Ook voor aanwervingen is dat trouwens belangrijk, of om ontwikkelpaden uit te stippelen.”