Kaat Van Doren van ML6: “Bijleren is een must om de AI-sneltrein niet te missen”

Bij consultancybedrijf ML6 draait alles rond artificiële intelligentie en machine learning. Als individu bijblijven in dit snel ontwikkelende domein is niet evident, daarom voeden de consultants continu basis het collectieve ML6-brein. Voor Head of Talent & Culture Kaat Van Doren is het meteen een van de tips om focus te houden: “Jezelf verliezen in de veelheid aan informatie is een grote valkuil.”


Wie is Kaat Van Doren?

  • Head of Talent & Culture bij consultancybedrijf ML6 – een knipoog naar de Britse buitenlandse inlichtingendienst MI6.
  • ML6 telt 90 medewerkers en is gevestigd in Gent.
  • De consultants – ‘agents’ – van ML6 gebruiken hun expertise in artificiële intelligentie en machine learning om bedrijfsproblemen op te lossen, van datagedreven sales tot verbeteringen aan het productieproces van hun klant.

Het Café Curiosité van Kaat Van Doren



Nieuwsgierige mens?


“Ik ben graag betrokken en op de hoogte van heel veel dingen. Verder heb ik altijd alles gehoord en gezien, daar sta ik professioneel en privé voor bekend.”



Nieuwsgierig team?


“Alleen kan je de AI-sneltrein onmogelijk bijhouden. Daarom bouwen we samen als team collectieve intelligentie op.”



Nieuwsgierige caféganger?


“Een bierdrinker ben ik niet en wijn bestellen op café is Russische roulette spelen. Dus ik snuister wel eens op de menukaart. In Gent is Roomer mijn favoriete aperitiefje.”


 

Nieuwsgierig zijn en toch focus houden?

1. Collectieve intelligentie opbouwen

“Binnen de techcommunity leren we veel van elkaar via fora. Binnen AI en machine learning leeft open source sterk – veel info is publiek toegankelijk. Dat betekent dat je verder kan bouwen op bestaande algoritmes en ze zo nog beter maken. Dat sneeuwbaleffect is een grote sterkte van het AI-domein.”

“Bij ML6 moeten we continu bijleren, want die meerwaarde zetten we in bij onze klanten. Als individu lukt het niet om alle ontwikkelingen in AI te volgen, maar met een team van 90 kan je wel een collectieve intelligentie opbouwen.

Elke ingenieur leest bijvoorbeeld wekelijks een artikel of paper, of volgt een nieuwe release van een technologie op. Vervolgens deelt hij de info met de collega’s en koppelt hij erover terug naar onze klanten. We hebben hier verschillende initiatieven voor, zoals Weekly Meetings en Conferences. Zo winnen we enorm, als team en naar onze klanten.”

“Al onze processen zijn op die collectieve intelligentie georganiseerd. Zo hebben we een tool die ons vertelt wie welke ervaring of expertise heeft binnen AI. Dat is cruciale info voor wie start in het bedrijf of om klanten en agents snel aan elkaar te koppelen.”

 


“Binnen AI en machine learning is veel info publiek toegankelijk, iedereen kan erop verder bouwen. Dat sneeuwbaleffect is de grote sterkte van het AI-domein.”

 

2. Bepalen wie waarvan op de hoogte moet zijn

“Als je met 10 bent, dan brief je elkaar spontaan en is iedereen van alles op de hoogte. Maar met een team van 90 wordt dat moeilijk. Bovendien is niet alles voor iedereen nog relevant. Daarom organiseren we geregeld contactmomenten met aparte teams. Binnen projectteams ontleden we bijvoorbeeld elk afgewerkt project. Zo krijgt elke ML6-agent de juiste informatie.”

“Al zijn er ook veel events voor de voltallige ploeg, dat is belangrijk voor het teamgevoel. Zo komen we vier keer per jaar samen voor onze eigen conferentiedag. Naast technische topics komen dan ook strategische en hr-thema’s aan bod. Die content dragen we vervolgens ook uit naar onze externe community’s, zoals scholen en klanten.”

“In AI verschuift van alles, maar ook hr is een domein dat constant vooruitgaat.”

3. Ook extern je licht durven op te steken

“Binnen mijn vakgebied – hr – is bijleren eveneens cruciaal. Ons hr-team telt maar drie mensen, dus moeten we ook eens over het muurtje durven te kijken. Hoe pakken grote hr-teams een bepaald probleem aan? Ik ga actief op zoek naar hr-collega’s die vergelijkbare profielen zoeken, al dan niet sectorgenoten.”

“Maar net zo goed is het verrijkend om te sparren met een hr-manager uit een totaal andere industrie of uit het buitenland. In AI verschuift van alles, maar ook hr is een domein dat constant vooruitgaat. Je hoeft niet alles te weten, maar nieuwsgierigheid is vragen durven stellen en actief naar info zoeken die je verder kan helpen of een nieuw perspectief kan aanreiken.”



4. In toegevoegde waarde denken

“Je kan in een bepaald domein steeds dieper gaan, maar op een gegeven moment boek je nog nauwelijks meerwaarde. Dat is een valkuil van nieuwsgierigheid. Daarnaast is er het risico van het teveel aan informatie, het stopt nooit. Het kan heel vermoeiend zijn om alles constant te willen weten. Er is zoveel info, nachtenlang zou je kunnen blijven zoeken. Tijdig grenzen stellen is dan ook cruciaal. Onze ML6-agents krijgen daarom tijd om te besteden aan leren en de collectieve intelligentie te voeden.”

“Verder geloof ik sterk in leren van elkaar on the job, zo steek ook ik enorm veel op van mijn collega’s. Zelf ben ik bijvoorbeeld geen AI-deskundige, maar ik wil wel tot op zekere hoogte mee zijn met wat ML6 doet en hoe AI werkt. Een hr-beleid maak je voor je mensen, dus is het belangrijk om te weten waarmee ze bezig zijn. Ook voor aanwervingen is dat trouwens belangrijk, of om ontwikkelpaden uit te stippelen.”

 


“Er is zoveel info, nachtenlang zou je kunnen blijven zoeken. Tijdig grenzen stellen is dan ook cruciaal.”

 

Nog meer tips en inspiratie over nieuwsgierigheid in het professionele leven?

Beluister de aflevering van Café Curiosité met Kaat Van Doren.

Spotify Beluister op Apple Podcasts

Beluister ook onze andere afleveringen van Café Curiosité:

Stay Curious

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je nog meer tips en inspiratie in je mailbox ontvangen?