Thibaut Griboval (AION Consulting) "Nieuwsgierigheid is onlosmakelijk verbonden met consultancy"

Fransman Thibaut Griboval, oprichter en CEO van adviesbureau AION Consulting, werd tien jaar geleden verliefd op België. Hij vertelt ons over zijn parcours en over hoe nieuwsgierigheid hem ertoe bracht om AION Consulting te bouwen rond een nieuw organisatiemodel voor de consultancysector: de bevrijde onderneming.


Wie is Thibaut Griboval?

  • Thibaut is oprichter en CEO van AION Consulting, een strategisch adviesbureau met meer dan 40 medewerkers en kantoren in Brussel, Nantes, Parijs en Luxemburg.
  • Na zijn economiestudies in Frankrijk besliste hij 10 jaar geleden om naar België te verhuizen met zijn gezin.
  • Zijn bureau zorgde voor een revolutie in de advieswereld door het organisatiemodel van de ‘bevrijde onderneming’. Daarbij worden alle verantwoordelijkheden en winsten van het bedrijf onder alle werknemers verdeeld.

Het Café Curiosité van Thibaut Griboval



Nieuwsgierige mens?


“Ik denk dat ik een heel nieuwsgierige mens ben. Voor mij is er enerzijds de nieuwsgierigheid in een werkcontext – de klant beter willen kennen. Anderzijds heb je de meer naïeve nieuwsgierigheid: openstaan voor het onverwachte. Zoals je ervaart wanneer je je reis niet van tevoren hebt uitgestippeld.”



Nieuwsgierig team?


"Nieuwsgierigheid is een structureel onderdeel van het adviesvak: om onze klanten te helpen, moet je geïnteresseerd zijn in hun ecosysteem en hun uitdagingen. Kortom, veel vragen stellen.

Nieuwsgierigheid speelt dus niet alleen een essentiële rol in onze organisatie, we moedigen ze ook aan.”



Nieuwsgierige caféganger?


“Afhankelijk van het moment van de dag neem ik een biertje of koffie, of gewoon mineraalwater. Vandaag heb ik zin in water met jasmijnaroma.”


 

De 4 hefbomen van nieuwsgierigheid in een ‘bevrijd’ bedrijf

1. Durf af te wijken van platgetreden paden

“De consultancysector is de laatste 15 jaar enorm gestandaardiseerd, soms op het onmenselijke af. Bovendien domineren mastodonten hoe langer hoe meer de markt. Menselijk contact en aandacht voor de klant delven daarbij het onderspit.

Ik ben gepassioneerd door het consultancyvak, maar die kilte heeft me enorm teleurgesteld. Daarom heb ik tegen mezelf gezegd: er moet toch een andere manier zijn om aan consultancy te doen. Het veld in, klanten ontmoeten en oprechte interesse tonen. Nieuwsgierigheid speelt daar een sleutelrol in.”

 

De leertip van Thibaut:

Een bevrijde onderneming moet je structureel aanpakken. Alleen zo kan je ideeën, verantwoordelijkheden en resultaten delen. Onze raad van bestuur staat bijvoorbeeld open voor iedereen. Wie wil kan zijn of haar mening geven, deel uitmaken van de besluitvorming en zich bewuster worden van de realiteit binnen het bedrijf.


2. Ideeën, verantwoordelijkheden en winst delen

“Een bevrijde onderneming moet je structureel aanpakken. Alleen zo kan je ideeën, verantwoordelijkheden en resultaten delen. Onze raad van bestuur staat bijvoorbeeld open voor iedereen. Wie wil kan zijn of haar mening geven, deel uitmaken van de besluitvorming en zich bewuster worden van de realiteit binnen het bedrijf.

Dat wekt duidelijk de nieuwsgierigheid van onze medewerkers. Plots komen ze in aanraking met andere onderwerpen dan hun eigen werk en zoeken ze samen met het management naar oplossingen.

Een bevrijde onderneming is een investering op lange termijn. We zetten in op professionele, culturele en intellectuele verrijking van elke werknemer. Omdat we ervan uitgaan dat dat vruchten zal afwerpen, ook financieel.”

3. Investeren in (algemene) opleidingen

"Opleidingen staan centraal bij AION Consulting. Intern organiseren we regelmatig technische 'business'-trainingen om de kennis op peil te houden, naast de trainingen die Cevora organiseert.

Maar daar blijft het niet bij: we hebben ook onze knowledge factories. Dat zijn ‘ontdekkingssessies’ over onderwerpen als geschiedenis, filosofie, sport ... Dat gebeurt meestal onder leiding van een vakexpert. We willen onze blik verruimen, veel breder dan de dagelijkse werksfeer.”


“Met regelmatige ‘ontdekkingssessies’ willen we onze geest openzetten voor onderwerpen die buiten de werksfeer vallen.”

 

Tijdens de vorige aflevering van Café Curiosité had Aline Jordens van Haemers Technologies een vraag voor Thibaut:

“Welke nieuwe technologie kan je inzetten om een leercultuur te stimuleren?”

"Artificiële intelligentie is een hot topic. Ik zie veel opportuniteiten, zeker in de consultancysector. Bij AION Consulting zijn we AI aan het uittesten. Het stimuleert de collectieve intelligentie binnen het team, maar dwingt ons ook om bepaalde processen te heroverwegen.”

Beluister het volledige antwoord van Thibaut Griboval, CEO van AION Consulting (Franstalige podcastaflevering)


4. Houd je geest nieuwsgierig (zelfs in een verhitte discussie)

"In een bevrijde onderneming geven we iedereen inspraak. Bijgevolg heb je sneller verhitte discussies. Daarom moedigen we in debat altijd respect voor andere meningen aan, net als transparantie. Als je mensen hun ideeën tot op de bodem laat uitzoeken, kalmeert de sfeer vanzelf weer.”

 


“We moedigen respect voor andere meningen aan tijdens discussies, maar ook transparantie.”

 

Nog meer tips en inspiratie over nieuwsgierigheid in het professionele leven?

Beluister de aflevering van Café Curiosité met Thibaut Griboval.

Spotify Beluister op Apple Podcasts

Beluister ook onze andere afleveringen van Café Curiosité:

3 min

Het Café Curiosité van Kaat Van Doren (ML6)

Bij consultancybedrijf ML6 draait alles rond AI en machine learning. Bijblijven in dit snel ontwikkelende domein is niet evident, daarom voeden de consultants het collectieve ML6-brein. Head of Talent & Culture Kaat Van Doren: “Jezelf verliezen in de veelheid aan info is een valkuil.”

Lees meer over deze aflevering
Stay Curious

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je nog meer tips en inspiratie in je mailbox ontvangen?