Duke & Grace: “Onze groeipaden zijn vaker grillig dan lineair en verticaal”

In de reclame- en communicatiesector woedt de strijd om de beste profielen hevig. Bij Duke & Grace zetten ze daarom alles op alles om het beste talent aan boord te halen én houden. Persoonlijke ontwikkeltrajecten vormen de ruggengraat van de employee journey die het Gentse fullservice communicatiebureau daarvoor uitstippelt. CEO Bart De Waele: “Kan ik stappen vooruit zetten in deze organisatie? Dat willen mensen in essentie weten.”

 

Digitaal communicatiebureau Wijs en het interactieve agentschap Gents gaan sinds kort samen door het leven als Duke & Grace. CEO Bart De Waele spreekt van een noodzakelijke consolidatie om te kunnen concurreren met internationale spelers.

 

Een nieuwe realiteit

 

Bart: “Digitale marketing evolueert pijlsnel. Vandaag komt zowat de helft van onze jaaromzet uit zaken waar pakweg vijf jaar geleden nog geen sprake van was. Het komt er dus niet alleen op aan om de juiste skills binnen te halen, je mensen moeten ook dat snelle verandertempo aankunnen. Daarbovenop moet er een klik zijn met de cultuur van het huis.”

 

Onze structuur is vlak en gericht op zelfsturing, dus er liggen enorm veel kansen. Maar tegelijk zijn onze groeipaden vaker grillig dan lineair en verticaal.

Dat huis is na de integratie van het team van Gents opnieuw wat groter geworden. Bart: “Na een acquisitie worden je mensen wakker in een andere realiteit. Je moet op zoek naar een nieuwe positionering en verbindende waarden waar iedereen zich achter kan scharen.”

 

Tegen de limieten aan

 

Duke & Grace telt 110 medewerkers, waaronder flink wat creatievelingen en gespecialiseerde technologische profielen: online marketeers, digitale strategen, developers … Bart: “Gemiddeld verwerken we 2500 sollicitaties per jaar. Slechts 1 op 100 daarvan werven we uiteindelijk aan. Wél maken we er een punt van om elke sollicitant een persoonlijk antwoord te sturen. Waar mogelijk geven we zelfs enkele richtingaanwijzers voor hun verdere loopbaan.”

 

Kan ik stappen vooruit zetten in deze organisatie: dat willen mensen in essentie weten. De pooltafel of de verjaardagskaart in de bus zijn kersen op de taart, maar ook niet meer dan dat.

 

Om mensen lang aan boord te houden, steekt Duke & Grace vervolgens enorm veel energie in het onboardingproces en het uitstippelen van een employee journey. Persoonlijke ontwikkeling staat hierbij centraal. Bart: “Onze structuur is vlak en gericht op zelfsturing, dus er liggen enorm veel kansen. Maar tegelijk zijn onze groeipaden vaker grillig dan lineair en verticaal. Binnen een kmo kan je hoe dan ook niet oneindig blijven klimmen op de carrièreladder. Dus soms botst iemand tegen die limieten aan en moeten we hem of haar laten gaan.”

 

Op ieders ritme

 

“Naast groeikansen houden we in de employee journey zoveel mogelijk rekening met het levensritme van elke medewerker. Je merkt dat twintigers vaak heel snel willen bijleren en ervaring opdoen, terwijl dertigers de financiële return en hun work-lifebalans al wat vaker in de weegschaal zullen leggen. En ben je bijvoorbeeld alleenstaande ouder, dan doet wat meer flexibiliteit wonderen. Van hr vraagt deze aanpak flink wat inlevingsvermogen: welke drijfveer speelt er bij wie en waarom precies?

 

Maar weet je hier juist op in te spelen, dan creëer je een positieve werknemersbeleving. Het gaat dus niet zozeer over elk apart belevingsmoment, maar over de volledige reis die je samen met elke medewerker maakt. Kan ik stappen vooruit zetten in deze organisatie: dat willen mensen in essentie weten. De pooltafel of de verjaardagskaart in de bus zijn kersen op de taart, maar ook niet meer dan dat.”

 

Wil je werk maken van de employee experience binnen jouw organisatie? In deze whitepaper reiken we de ingrediënten aan: inzichten, tools én tips om je skills bij te spijkeren.

 


Over Bart De Waele

 

Bart is CEO van het Gentse communicatiebureau Duke & Grace en intendant van N-cube. Zijn passies zijn internet, nieuwe technologieën, communicatie, transhumanisme en ondernemen. Hij wil impactvolle bedrijven helpen uitbouwen en jonge talentvolle ondernemers inspireren en ondersteunen.

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?