Employee experience bij Cofidis: zorgen voor elkaar

In klantenbeleving zijn bedrijven al lang geïnteresseerd. Maar stilaan beginnen ze nu ook te beseffen dat die ervaring beter wordt naarmate ze de medewerkersbeleving serieus nemen. En dat is niet louter een hr-kwestie volgens Xavier Delcoigne, Talent Manager bij Cofidis. Integendeel: “Geen procedures, maar een gedeelde cultuur waarin we zorgen voor elkaar.”

 

In 2020 viert Cofidis België zijn 35e verjaardag. En reken maar dat de 400 medewerkers van de financiële dienstverlener zullen klinken op dit jubileum – net zoals ze soms ook sollicitanten vieren. Xavier Delcoigne moet nog altijd glimlachen wanneer hij de anekdote opdiept: “We hebben de gewoonte om onze mensen te betrekken wanneer we versterking zoeken voor hun afdeling. Toen een kandidaat zich op zijn verjaardag presenteerde, begroette zijn toekomstige team hem met ballonnen en een boodschap op de schermen in de inkomhal. “Dit is employee experience à la Cofidis.”

 

De werknemerservaring start zelfs vooraleer iemand overweegt te solliciteren, tot lang nadat hij of zij het bedrijf verlaten heeft

 

“De werknemerservaring start zelfs vooraleer iemand overweegt te solliciteren, tot lang nadat hij of zij het bedrijf verlaten heeft. Maar om zo’n parcours uit te stippelen, moeten we af van de muren tussen de verschillende hr-domeinen. Bedenk samen hoe je doorheen de volledige ‘journey’ voor een positieve ervaring kan zorgen, net zoals je dat voor je klanten doet.”

 

Geslaagd onboarden: een must

 

Na de ondertekening van het contract krijgen nieuwkomers bij Cofidis praktische info voor hun eerste werkdag en een ludieke presentatie over het bedrijf en het productaanbod. Sommige teams sturen ook een welkomstboodschap. “Dit gebeurt niet systematisch en het is geen verplichting. Onze ploegen krijgen de vrijheid om nieuwe collega’s op hun eigen manier te verwelkomen. Employee experience is dus niet de verantwoordelijkheid van hr alleen, integendeel.”

 

Hoe hou je de employee experience positief voor wie nog moeilijk kan bijbenen – bijvoorbeeld oudere werknemers? Deze reflectie is volop aan de gang.

 

Op het programma van de eerste werkdag: kennismaken met peter of meter, een rondleiding op de werkvloer, lunchen met het nieuwe team … Tijdens de daaropvolgende weken volgen de inhoudelijke introductie in de job, een informele babbel met hr, een ontbijt met iedereen die het voorbije jaar aan boord kwam enzovoort. Nieuwe medewerkers moeten zeker zijn dat ze de juiste beslissing hebben genomen.”

 

Offboarding? Ook een sleutelmoment!

 

“Verlaat iemand onze organisatie met een positief gevoel, dan is dat voor iedereen een goede zaak. Dan is de kans immers groot dat hij of zij ook buiten de bedrijfsmuren positief over Cofidis spreekt. Als interne coach begeleidde ik ooit een medewerker die helemaal uitgekeken was op zijn job. Hij was gewoon toe aan iets anders. Dus heb ik hem geholpen om een nieuwe richting te zoeken. Ik heb veel liever dat iemand onze organisatie gelukkig verlaat, dan dat hij ongelukkig op zijn stoel blijft zitten. Net als heel wat andere oud-collega’s tekent hij present op onze jaarlijkse afterworkdrink voor alumni. En tweetalige profielen – niet dik gezaaid in de regio Doornik – stuurt hij naar ons door.”

 

Boven alles: de mens centraal

 

Vijf jaar geleden startte Cofidis België met een grondige transformatie. De hiërarchische bedrijfsstructuur ruimde plaats voor een organisatie waarin de mens centraal staat en die autonomie, vertrouwen en teamwerking stimuleert. Xavier Delcoigne: “Tal van initiatieven dragen bij aan de employee experience van Cofidis, al benoemen we dat niet altijd zo. Denk bijvoorbeeld aan het 360°-feedbacksysteem of de toegankelijkheid van ons managementcomité. En natuurlijk ons maatschappelijk engagement: als je je algemeen directeur en collega’s chocolademelk ziet schenken voor kansarme kinderen, dan geeft dat ook betekenis aan wat je doet. »

 

Al geeft de Talent Manager toe dat er nog werk aan de winkel is: “We werken steeds langer, het tempo verhoogt en de digitale transformatie zet zich door. Hoe hou je de employee experience positief voor wie nog moeilijk kan bijbenen – bijvoorbeeld oudere werknemers? Deze reflectie is volop aan de gang.”

 

Wil je werk maken van de employee experience binnen jouw organisatie? In deze whitepaper reiken we de ingrediënten aan: inzichten, tools én tips om je skills bij te spijkeren.

 


Over Xavier Delcoigne


 Xavier Delcoigne was leerkracht wetenschappen op een middelbare school en vervolgens 7 jaar teamleader binnen de operationele teams van Cofidis. Zijn interesse voor menselijke relaties bracht hem daarna op de hr-afdeling. Dit atypische carrièrepad in combinatie met zijn pragmatische en tegelijk menselijke visie op hr leverden hem in 2017 de titel Young HR Talent op van People Sphere.

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?