Employee experience bij Odoo: niet zomaar een job, maar een community

Met het oog op een positieve werknemerservaring stimuleren Tatiane Dussart en haar hr-collega’s elke mogelijke actie om medewerkers dichter bij elkaar te brengen. Maar bovenal waken ze erover dat de eenvoud en start-upspirit blijven leven die van Odoo zo’n succes hebben gemaakt. Het resultaat: veel in- maar weinig uitstroom. Ook opmerkelijk: 40% van de vertrekkers keert binnen de twee jaar op zijn stappen terug.

 

Soms groeien kleine technologiestart-ups uit tot wereldspelers. Odoo is zo’n successtory. De managementsoftware die de Belgische Fabien Pinckaers in 2004 ontwikkelde, telt vandaag maar liefst 4,5 miljoen gebruikers wereldwijd. Odoo stelt 880 mensen te werk, waarvan 460 in eigen land – het leeuwendeel softwareontwikkelaars en andere IT-specialisten.

 

In 2019 haalde Odoo 172 van dit soort schaarse profielen binnen en voor 2020 ligt het target zelfs boven de 300. Maar ondanks de aantrekkingskracht van het merk Odoo beseft het hr-team maar al te goed dat bekendheid en commercieel succes niet volstaan voor wie denkt dat het gras groener is aan de overkant. Daarom focussen ze op de sterkhouders van 15 jaar succes: eenvoud, communitygevoel, continue verbetering en start-upspirit.

 

Eenvoud en transparantie

 

Die eenvoud is essentieel vanaf de eerste kennismaking. Geen lang uitgesponnen procedures bij Odoo: een sollicitatiegesprek per telefoon of een technische test, een face-to-facegesprek en het zit erop. De toekomstige medewerker hoeft zelfs niet speciaal naar het bedrijf af te zakken om zijn contract te tekenen. Dat kan van op afstand via een digitale tool.

 

Of we de kandidaat nu aannemen of niet, het rekruteringsproces moet bijblijven als een aangename ervaring

 

Het sollicitatieproces zit niet alleen eenvoudig in elkaar, het verloopt ook volledig transparant. Nog vóór een kandidaat effectief solliciteert, heeft hij of zij al toegang tot een online infopakket, inclusief het salarisniveau waaraan hij of zij zich mag verwachten.

 

Tatiane Dussart: “Of we de kandidaat nu aannemen of niet, het rekruteringsproces moet bijblijven als een aangename ervaring.” Verder besteedt het team de nodige aandacht aan het onboardingproces. En ook hier zijn eenvoud en transparantie de rode draad. Zo nodigt de CEO alle medewerkers om de drie maanden uit voor een ‘Ask Me Anything’-sessie.

 

Van opensourcesoftware tot community

 

Odoo dankt zijn succes vooral aan zijn opensourceconcept: vrije toegang tot de oplossingen van het bedrijf en zijn partners. Dat samenwerking het bedrijf – en elke individuele medewerker – nauw aan het hart ligt, heeft ook het hr-team goed begrepen. Tatiane Dussart: “Wie bij ons aanklopt, is niet zomaar op zoek naar een job, hij of zij wil deel uitmaken van een community.”

 

Met meer dan 25 verschillende nationaliteiten en maandelijks een minibus aan nieuwe gezichten, moet het softwarebedrijf alles uit de kast halen om zijn community verder te versterken. Van afterworkdrinks rond een foodtruck over shows tot zomerbarbecues: de uitnodigingen volgen elkaar snel op en alle evenementen zijn volledig gratis. Verder komt het bedrijf tussen in sportactiviteiten van medewerkers van zodra er minstens 6 samen deelnemen.

 

Start-upspirit hoog houden

 

Elke werknemer heeft recht op 12 opleidingsdagen per jaar: 6 op te nemen uit de catalogus van het bedrijf en 6 naar keuze. Om bijleren en en kennisdeling te stimuleren, vergoedt Odoo ook de aankoop van boeken, op voorwaarde dat ze in de bedrijfsbibliotheek terechtkomen.

 

Tatiane Dussart: “Onze CEO zegt vaak: we zijn niet langer een start-up, maar dat betekent niet dat we ons gaan gedragen als een grote speler. Die startersmentaliteit koesteren we, want ze draagt in grote mate bij aan de positieve ervaring van onze werknemers.”

 

Onze CEO zegt vaak: we zijn niet langer een start-up, maar dat betekent niet dat we ons gaan gedragen als een grote speler

“Ook een gemeenschappelijke deler: we willen dat iedereen zich goed voelt in zijn job. Op die manier bevorderen we sterk de interne mobiliteit. Zo bieden we de mogelijkheid om van afdeling of functie te veranderen, of om een project in het buitenland op te nemen. Eind 2018, bijvoorbeeld, vertrokken 2 medewerkers naar Dubai om er een kantoor te openen. Een van hen was pas 25 en had niet meer dan 2 jaar ervaring. Bij Odoo is zo’n buitengewone ervaring voor iedereen toegankelijk!”

 

Continue verbetering

 

Ook de feedbackcultuur draagt bij aan de employee experience. Een maand na aankomst wordt aan nieuwkomers gevraagd hoe ze hun onthaal hebben ervaren. Na 6 maanden staat er dan een gesprek met de directe leidinggevende op de agenda. Bovenop de gewone formele en informele beoordelingsmomenten, uiteraard.

 

“Werken aan onze employee experience is een continu proces. Dankzij de feedback van gebruikers kunnen onze ontwikkelaars onze producten verbeteren. Wel, hetzelfde geldt voor onze hr- en andere bedrijfsprocessen: door voortdurend te luisteren naar feedback sturen we waar mogelijk bij.”

 

Het resultaat: een relatief laag vertrekpercentage. Maar het is toch vooral dit verbluffende cijfer dat in het oog springt: bijna 40% van de medewerkers die Odoo verlaten voor een andere uitdaging, keren binnen de twee jaar terug.

 



Wil je werk maken van de employee experience binnen jouw organisatie? In deze whitepaper reiken we de ingrediënten aan: inzichten, tools én tips om je skills bij te spijkeren.


 


Over Tatiane Dussart

Voor ze bij Odoo aan de slag ging, werkte Tatiane Dussart voor een wervings- en selectiebureau. Na een rekruteringsopdracht voor Odoo waren er voor haar twee zekerheden: dat kandidaten tegenwoordig aan het stuur zitten en dat ze ooit zelf bij Odoo zou werken. Check!

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?