HR Inspiration Tour: on the road op zoek naar werkgeluk

Drie dagen connecteren met gelijkgezinde, gepassioneerde hr-professionals: het concept klonk me als muziek in de oren. Tijdens de HR Inspiration Tour van Happy Humans leerden we ‘on the road’ van 7 inspirerende sprekers én van elkaar. Een greep uit de inzichten met de zoektocht naar werkgeluk als rode draad.

1. Stel je medewerkers altijd centraal

Van de bedrijven die tijdens de Inspiration Tour de revue passeerden, is Schoenen Torfs ongetwijfeld de bekendste naam. Het bedrijf zit al jarenlang in het collectieve geheugen als een van de beste werkgevers van het land.

Van het jaarlijkse verwenmoment voor elk personeelslid over de vakantiedag op je verjaardag tot iedereen een baaldag: het zijn slechts enkele van de vele acties waarmee de schoenenketen onderstreept dat zijn medewerkers de centrale spil zijn van de organisatie.

Maar dat de tijden onzeker zijn, ondervonden ze er aan den lijve tijdens de eerste lockdown. HR Director Els Van Keymeulen getuigde over de harde noot – ruim 20 ontslagen – die het management toen moest kraken. Het retailbedrijf koos intern en extern voor transparante communicatie, al beseft de HR Director dat dit een tik kan betekenen voor het sterke werkgeversmerk.

 

medewerkers altijd centraal
2. Vertrek van sterke waarden als fundament

Maar ondanks de lastige periode blijft Schoenen Torfs de kaart trekken van zorgzaamheid in al zijn processen. Die sterke familiale waarde vormt de basis van elk initiatief dat wordt uitgerold. En daar varen uiteindelijk ook alle andere stakeholders – klanten, leveranciers, de maatschappij – wel bij.

Ook Durabrik is een waardegedreven organisatie. Met ROSIE als ezelsbruggetje zetten ze in op respect, ontwikkeling, samenwerking, innovatie en eigenaarschap. Het is misschien wat atypisch voor de bouwsector, maar bij Durabrik willen ze niet alleen dat medewerkers elkaar echt kennen, maar ook dat ze zich eerlijk en kwetsbaar durven opstellen naar elkaar. Wie ROSIE is, past in de familie, benadrukt Bie De Backer, HR & Commmunications Director bij de bouwgroep.

Net als bij Schoenen Torfs hameren ze bij Durabrik op hun waardenset, die als toetssteen wordt gebruikt binnen elke fase van de employee journey. ROSIE vormt het vaste framework waarbinnen de medewerkers zich ontwikkelen en hun werkgeluk zoeken binnen de organisatie.

In deze blog lees je meer over een verbindende bedrijfscultuur.

 

Verbindende bedrijfscultuur
3. Creëer een atmosfeer van erkenning

Ook in het parcours van Thomas Van Eeckhout, CEO van EASI, is de zoektocht naar werkgeluk een constante. Bij de specialist in clouddiensten, veiligheids- en softwareoplossingen halen ze alles uit de kast om een context te creëren waarin medewerkers zich gelukkig voelen op de werkvloer. Zo creëren ze met positieve feedback en initiatieven als awardceremonies een sfeer van erkenning – de CEO neemt zelfs liefde in de mond.

Zelf vanuit interne sales opgeklommen naar de directeursstoel promoot Thomas Van Eeckhout volop groei en ontplooiing. Zo worden managers vanaf 52 jaar uit het managementteam gehaald om de volgende generatie klaar te stomen en ownership te laten opnemen.

Hoe je werkgeluk in de praktijk brengt, lees je in deze blog.

 

Atmosfeer van erkenning

 

4. Geef verantwoordelijkheid en ownership

Bij Marbles is het hele organisatiemodel gebaseerd op dat ownership. Oprichter Tom Herrijgers runt het communicatiebedrijf met een groep zelfsturende teams die de volledige verantwoordelijkheid dragen voor hun projecten en de teamwerking.

Het communicatiebedrijf gaat zelfs zo ver om het vaste aantal vakantiedagen los te laten. Volgens de CEO blijkt het een zegen voor de employee experience. Werknemers bepalen immers in overleg met hun teamleden hoe en wanneer ze vakantiedagen opnemen in functie van de workload.

5. Zet werknemers- en klantentevredenheid op gelijke hoogte

Op het belang van employee experience, tot slot, ging Heleen Mes van het HappinessBureau graag nog eens dieper in. Welke kenmerken maken je organisatie uniek om medewerkers bevlogen te maken in hun job? Pas wanneer je die op een rij hebt, kun je als Chief Happiness Officer bouwen aan concrete initiatieven om het werkgeluk te bevorderen.

En daar varen uiteindelijk ook je klanten wel bij. Employee experience en customer experience zijn immers twee kanten van dezelfde medaille. Of: gelukkige werknemers maken gelukkige klanten.

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?