Kathleen Vangronsvelt (AMS) pleit voor groeimindset: “Elke vaardigheid kan je onder de knie krijgen”

“”Kathleen, ik ben 40 jaar, ik weet intussen wel wat ik kan en wat niet”, zei een vriendin me onlangs. Dan denk ik neen: tot je doodgaat kan je nieuwe dingen leren!” Professor Kathleen Vangronsvelt van Antwerp Management School (AMS) hield tijdens onze HR Digital Day een vurig pleidooi voor een groeimindset als basis voor levenslang leren.

 

“Velen denken dat talenten en vaardigheden vastliggen”, steekt Kathleen Vangronsvelt van wal. “Je hebt het of je hebt het niet. Zo’n fixed mindset zorgt dat je het beste van jezelf geeft om resultaat te boeken binnen je specialisme. Maar ook dat je terughoudend of zelfs faalangstig bent om een stap te zetten op onbekend terrein.”



Nochtans is een open geest net cruciaal om mee te draaien in onze snel evoluerende bedrijfswereld. De fixed mindset ombuigen tot een groeimindset – “onze groeispieren trainen” – is volgens Kathleen de sleutel: “Een groeimindset gaat net uit van de kneedbaarheid van capaciteiten en skills.” Ze baseert zich hiervoor op de mindset-theorie van de Amerikaanse motivatiepsychologe Carol Dweck. “Elke vaardigheid kan je onder de knie krijgen, als je maar genoeg oefent. Lukt het niet, dan probeer je gewoon opnieuw.”

kathleen

Van resultaat naar proces

 

Zo’n groeimindset klinkt veel werkgevers en hr-departementen als muziek in de oren, maar hoe pak je dat concreet aan op de werkvloer? Kathleen: “Door de focus te verleggen van resultaten naar processen. Wat heb je gedaan om al dan niet tot die resultaten te komen? En vooral: wat heb je onderweg allemaal geleerd?”

 

Alleen zijn veel organisaties vandaag nog te eenzijdig gericht op het behalen van resultaten. Dat zet een rem op het eigen initiatief van medewerkers en out-of-the-box denken, illustreert Kathleen met een praktijkvoorbeeld: “Stel dat je accountmanager bent en je een bonus krijgt vanaf een bepaald omzetcijfer. Dan werk je toch zo snel mogelijk naar die beloning toe door te focussen op wat je kent en al meermaals gedaan hebt? Je zal niet meteen geneigd zijn om kostbare tijd te investeren in het aanboren van een compleet nieuw klantensegment, met het risico dat je daardoor je bonus misloopt.”


kathleen

Exploitatie en exploratie in balans

 

Toch verdienen net extra inspanningen en creatieve acties extra waardering, misschien wel meer dan de geboekte resultaten zelf. Omdat de hele organisatie er op langere termijn de vruchten van plukt. Kathleen: “Probeer de balans te vinden tussen ‘exploitatie’ van bestaande skills en ‘exploratie’ van nieuwe vaardigheden. Alleen zo kan je in de snel veranderende businesscontext standhouden.”

 

Natuurlijk moet ook elke individuele medewerker in zijn hoofd de switch maken. En dan is de hamvraag natuurlijk of zo’n groeimindset wel voor iedereen weggelegd is. Kathleen: “Kort door de bocht is dat voor jonge medewerkers makkelijker dan voor ervaren profielen. Als jongere moet je sowieso nog veel leren, dus exploratie is een reflex. Voor collega’s met al veel carrièrejaren op de teller, is dat minder het geval. Zij concentreren zich vaker vooral op de exploitatie van bestaande skills en expertise, want die vormen de kern van hun professionele identiteit.”


kathleen

Hr-beleid herbekijken

Om die ervaren profielen toch aan te zetten tot exploratie, moet je hen soms uit hun comfortzone lokken. “Maar pak het behoedzaam aan en toon ook veel waardering voor wat ze in het verleden gedaan hebben”, benadrukt Kathleen. “Blijf vanuit hr iedereen stimuleren en laat mensen proeven van het plezier om iets nieuws te leren.”

 

Waarmee we ook een gevoelige snaar raken: is hr zelf wel klaar voor een groeimindset? Kathleen: “Van opleidingsprogramma’s tot en met verloningspolitiek: het hr-beleid moet volledig worden herbekeken als je focus verschuift van resultaat naar groei. Ongetwijfeld zijn er hr-teams die opzien tegen zo’n transformatie. Daarbovenop komt natuurlijk ook de vrees om waardevolle, gespecialiseerde profielen te verliezen als de aandacht voor bestaande skills en expertise vermindert. Onder meer die obstakels zorgen ervoor dat alles toch nog vaak bij het oude blijft.”

 

Fouten maken hoort erbij

 

Zijn er tot slot quick wins om die groeimindset zachtjes uit te rollen op de werkvloer? “Quick wins zijn geen goed idee” benadrukt Kathleen. “Ze doen niet alleen aan losse flodders denken, maar kunnen ook echt in het verkeerde keelgat schieten bij je medewerkers. Een actie hier of een oproep daar: het komt al snel hypocriet over als er geen coherent systeem achter zit. Je hele organisatie moet groei ademen om iedereen mee te krijgen.”

 

“Wel zou je in teamverband bijvoorbeeld minder succesvolle projecten of initiatieven kunnen analyseren”, vervolgt ze. “Niet om met het belerende vingertje te zwaaien, maar om na te denken hoe het in de toekomst anders en beter kan. Zo toon je dat fouten maken er nu eenmaal bijhoort. Zolang je er maar uit leert.”

 


Werk maken van groei in je organisatie?

 

Vind meteen een relevante opleiding

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?