Learning Snacks: 3 tips voor welzijn op het werk

De Learning Snacks van Cevora? Dat zijn licht verteerbare webcasts vol interessante en actuele inzichten die aansluiten bij onze opleidingen. Auteur en welzijnsexperte Ann De Bisschop deelt in dit artikel 3 praktische tips om welzijn op het werk te bevorderen.

De expert

 

Ann De Bisschop is keynote speaker en auteur van onder meer ‘Aftellen naar maandag’ en ‘Wellbeing = winst’. Ze werkte meer dan 25 jaar in de media en zette de radiozenders Qmusic en JOE succesvol op de kaart. Bij Medialaan werd ze dankzij haar focus op welzijn de allereerste ‘Wellbeing Director’ van België. Ann gelooft rotsvast in de kracht van gezonde en gelukkige medewerkers, en in tijden van thuiswerk zijn haar inzichten alleen maar relevanter.

 

Welzijnsbeleid vraagt een strategische aanpak

 

“De grootste fout die bedrijven maken, is losse flodders schieten, zonder visie of strategie. Om echt werk te maken van welzijn, moet je rekening houden met heel wat factoren, zoals de mentale balans, de fysieke gezondheid, het sociaal contact en het juiste leiderschap. Zo werk je een strategie uit die in harmonie is met de bedrijfscultuur.”

 

In haar boek ‘Wellbeing = winst’ legt Ann in detail uit welke pijlers een goed welzijnsbeleid omvat, maar hier geeft ze alvast drie praktische tips prijs om in tijden van thuiswerk het welzijn van je medewerkers op de eerste plaats te zetten.

 

Tip 1: pauze is heilig

 

“De mentale balans van veel thuiswerkers staat zwaar onder druk. We nemen minder pauze, en met joelende kinderen en een geïmproviseerde werkplek aan de keukentafel vermindert onze focus drastisch. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich gemiddeld een klein uur kunnen concentreren.

 

Op kantoor ontstaan spontane pauzes: een koffiepauze, een praatje slaan aan het kopieermachine enz. Wie thuiswerkt, vergeet vaak pauzes te nemen. Werk dus aan een cultuur waar pauze nemen de normaalste zaak van de wereld is.

 

Definieer hoeveel ‘genoeg pauze’ is. Spreek bijvoorbeeld af om elk uur vijf minuten pauze te nemen. Of volg de Pomodori-methode: 25 minuten werken, gevolgd door een korte pauze. Vraag je medewerkers regelmatig of ze wel voldoende pauze nemen.”

 

ann de bisschop

Tip 2: werk rechtstaand of wandelend

 

“We moeten zowat 8.000 stappen per dag moeten zetten om genoeg beweging te hebben. En een goede gezondheid is een absolute voorwaarde voor welzijn. Staat er een call op de planning? Overweeg eens om de videocall achterwege te laten, en al wandelend te telefoneren.

 

Een slechte zithouding is ook nefast voor het fysieke welzijn. Twee keer per dag een half uur rechtstaand werken doet wonderen. Daarvoor hoef je zelfs geen speciale tools te kopen: dat kan je ook gewoon aan je strijkplank doen.”

 

Tip 3: hou je ochtend meetingloos

“Misschien wel de belangrijkste tip: grenzen stellen. Vroeger waren de treinrit of autorit naar huis een break tussen werk en privé. Spreek dus zélf duidelijke grenzen af met je medewerkers. Bijvoorbeeld: na 18 uur worden géén mails meer verstuurd.

 

Nog een tip: voer een regel in om geen videocalls tussen 9 en 11 uur ’s morgens in te plannen. Virtueel vergaderen is erg vermoeiend. Er is zelfs sprake van een heuse ‘Zoom Fatigue’. En dat terwijl onze hersenen net ’s ochtends fris zijn, en dus moeilijkere taken aankunnen. Door virtuele meetings in de voormiddag te plannen, benut je de meest productieve uren van de dag niet optimaal.”


ann de bisschop
Je mentaal welzijn verbeteren? Om stress op het werk te vermijden, moet je eerst weten wat jou precies stress bezorgt.
Ontdek jouw valkuilen met onze welzijnsbarometer
Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?