Learning Snacks: 3 digitale tips om je doelpubliek efficiënt te bereiken

De Learning Snacks van Cevora? Dat zijn licht verteerbare web- of podcasts vol interessante en actuele inzichten die aansluiten bij onze opleidingen. Digitaal strateeg Cédric Cauderlier vertelt in zijn webcast hoe je via de juiste digitale kanalen efficiënt jouw doelpubliek bereikt. (Her)bekijk de Learning Snack en ontdek in dit artikel drie concrete pistes.

De expert

Cédric Cauderlier werkt al meer dan 15 jaar in de digitale wereld. Na zijn periode als Head of Digital bij Danone richtte hij Mountainview op, een agentschap dat bedrijven als Delhaize, KPMG en Luminus ondersteunt in hun digitale strategie.

(Her)bekijk de Learning Snack met Cédric Cauderlier:

 

De juiste mix van owned, paid en earned media

91% van de Belgische bevolking is actief op het internet. Dat wil zeggen dat je maar liefst 10,6 miljoen Belgen digitaal kan bereiken met informatie over je merk of product. Dat kan bovendien via een heleboel kanalen, die onder te verdelen vallen in drie categorieën:

  1. Owned media: kanalen die je volledig onder controle hebt en dus gratis zijn. Je eigen bedrijfswebsite en -socialemediapagina’s zijn daarvan de beste voorbeelden.
  2. Paid media: kanalen waarvoor je moet betalen om je boodschap te verspreiden. Denk aan advertenties op Google of sociale media.
  3. Earned media: kanalen waarvoor je niet hoeft te betalen, maar die je zelf ook niet (volledig) controleert. Denk aan reviews over je producten op bol.com of iemand die de YouTube-video van je nieuwste reclamespot deelt op zijn Facebook-profiel.

 

cedric cauderlier

 

Welke kanalen zijn momenteel in opmars en dus interessant om nu op in te zetten? Cédric deelt een tip voor elke categorie.

Owned: meerdere landingspagina’s > één complexe website

Cédric: “Veel bedrijven proberen met hun merk of product(en) een erg heterogene doelgroep te bereiken. In die optiek is één grote, complexe bedrijfswebsite niet langer van deze tijd. Afzonderlijke sites op maat van je specifieke doelgroepen zijn een veel betere keuze.

Duur en moeilijk op te zetten, denk je? Wel, je hoeft niet noodzakelijk je hele website opnieuw te bouwen. Een heldere landingspagina is al voldoende om een specifieke doelgroep de info die ze zoekt op een presenteerblaadje aan te bieden. Voor meer details kan je nog altijd doorverwijzen naar een uitgebreidere pagina op je website.”

 

cedric cauderlier

 

Paid: sociale media zijn advertentiekanalen

Cédric: “Sociale media zijn ideaal om je doelpubliek te bereiken met specifieke boodschappen op basis van hun interesses. Maar let op: met enkel een post op je Facebook-bedrijfspagina bereik je maar een beperkt aantal mensen.

Investeren in een opvallende video om die daarna enkel via je eigen bedrijfspagina te delen is nutteloos. Reserveer ook voldoende advertentiebudget om je video te promoten en die écht te laten renderen.”

 

cedric cauderlier

 

Earned: schakel geloofwaardige micro-influencers in

Cédric: “Romelu Lukaku die reclame maakt voor Kinder Bueno, Leonardo DiCaprio die in de nieuwste Fiat rondrijdt … Influencermarketing is al lang geen nieuw fenomeen meer. Bekende koppen spreken nog altijd tot de verbeelding, maar influencers hoeven niet wereldberoemd te zijn en geen miljoenen volgers te hebben.

Op sociale media vind je steeds meer micro-influencers. Ze hebben een minder grote groep volgers, maar zijn als ambassadeur heel geloofwaardig binnen hun domein. Produceer je gezonde voeding, dan staat een fitnesscoach als rolmodel veel dichter bij je doelgroep dan pakweg een topvoetballer of -acteur.

Micro-influencers zijn ook veel bereikbaarder, zowel voor hun volgers als voor jou als bedrijf. En vooral: ze zijn een stuk goedkoper.”

Hongerig naar meer tips voor je digitale marketing?

Ontdek onze marketingopleidingen

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?