Learning Snacks: tips voor digitale marketing op maat van jouw kmo

De Learning Snacks van Cevora? Dat zijn licht verteerbare web- of podcasts vol interessante en actuele inzichten die aansluiten bij onze opleidingen. In deze Snack vertelt marketingexpert Eric Lippens (Results and More) waarom digitale marketing ook iets voor jouw kmo is.

De expert

Eric Lippens werkte bij onder andere Telenet, BNP Paribas Fortis, Suzuki en Center Parcs voor hij zich vijf jaar geleden aan het ondernemerschap waagde. Met zijn bedrijf Results and More begeleidt hij zowel grote bedrijven als kmo’s bij hun digitale marketing. Eric was ook de bezieler van ‘De grootste aula van Vlaanderen’, een reeks gratis lessen in digitale marketing voor tijdelijk werklozen in de horeca-, event- en toerismesector door de coronacrisis.

Bekijk de Learning Snack met Eric Lippens:


Eric
: “Veel kmo-zaakvoerders wagen zich niet aan digitale marketing wegens “te moeilijk”. Die terughoudendheid is onterecht. De meeste basisprincipes zijn dezelfde als bij traditionele marketing: ken je doelgroep, kies het juiste kanaal, stel je boodschap scherp … Alleen de technieken zijn anders dan bij pakweg een krantenadvertentie of tv-commercial. Maar die technische kennis kan je perfect leren.

Let wel: probeer niet te lopen voor je kan stappen. Verdiep je bijvoorbeeld niet in de nieuwste sociale media voor je een duidelijke strategie hebt. Werk daarom volgens het Walk-Run-Fly-model: bepaal de maturiteitsfase waarin je kmo zich bevindt op het vlak van digitale marketing en bouw je inspanningen vervolgens geleidelijk aan uit.”

 

eric lippens


Eric deelt in dit artikel een concrete tip voor elk maturiteitsniveau.

Walk: een gebruiksvriendelijke, vindbare website

“Alles begint met een degelijke website. Leuke reclamecampagnes hebben pas zin als de site waarnaar je doorverwijst gebruiksvriendelijk is. Is dat niet het geval, dan raak je je potentiële klanten kwijt nog voor je ze converteerde of ze zelfs maar een concreet aanbod kon doen.

Daarnaast is ook de vindbaarheid van je website essentieel. De hulp van gratis tools als Google Search Console en Google Trends is in dat opzicht extreem nuttig, zeker omdat een groot deel van je bezoekers via Google op je website terechtkomt. Die tools weten dus perfect wat je nodig hebt om zoekverkeer aan te trekken.”

 

eric lippens

 

Run: slimme content via de juiste kanalen

“Is je website geoptimaliseerd en heb je een duidelijke digitalemarketingstrategie, dan ben je klaar om geld te spenderen aan advertenties. Kies daarvoor de kanalen waar je doelpubliek te vinden is. TikTok is populair en heeft zeker nog potentieel, maar is enkel het geschikte medium als je jongeren wil bereiken.”

Je hoeft overigens niet altijd het warm water opnieuw uit te vinden en voor elke marketingactie nieuwe content te maken. Een klantengetuigenis kan je als video verspreiden via Facebook, maar ook in de vorm van een geschreven artikel via je nieuwsbrief. Je kan er bovendien één quote uit selecteren om uit te spelen op online banners. Dezelfde content op verschillende manieren via verschillende kanalen verspreiden, noemen we contentmapping en is bijzonder efficiënt.”

 

eric lippens

 

Fly: automatiseer je digitale marketing

“Draait je digitale marketing op volle toeren, dan heb je ruimte om geavanceerde optimalisaties te bekijken. Investeren in marketing automation is bijvoorbeeld een interessante piste. De mogelijkheden zijn eindeloos: je leads persoonlijke advertenties tonen met dynamische content, nieuwe klanten een automatische welkomstmail sturen, je marketing integreren met salesprocessen …

En wees gerust: je hoeft geen dure programma’s te kopen om je eerste stappen richting automatisatie te zetten. Voor elk bedrijf bestaat er wel een pakket met de juiste functionaliteiten voor een correcte prijs.”

Hongerig naar meer tips om je bedrijf digitaal op de kaart te zetten?

Ontdek onze marketingopleidingen

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?