Loopbaanvragen in tijden van corona: communiceer duidelijk met je medewerkers

Door de economische gevolgen van de lockdown verkeren heel wat organisaties in onzekerheid. Maar ook medewerkers zitten met vragen over hun toekomst. Hoe neem je als leidinggevende of hr-medewerker zoveel mogelijk twijfels weg?

 

Na een ongewone periode met thuiswerk en tijdelijke werkloosheid keren zowel jij als je medewerkers met mondjesmaat terug naar de gebruikelijke werkplek. Maar in de quarantaineperiode is er te veel veranderd om te spreken van een terugkeer naar de normale situatie.

 

Onzekerheid troef

 

In de beginfase van ‘het nieuwe normaal’ zit je als werkgever mogelijk met heel wat vragen:

 

  • Wat zijn de financiële gevolgen voor je organisatie, op korte en lange termijn?

 

  • Zijn de vooropgestelde doelstellingen nog haalbaar? En hoe stuur je die eventueel bij?

 

  • Hoe ziet de toekomst van je sector eruit? Zullen bestaande tendensen zich doorzetten of nieuwe zich manifesteren?

 

  • Voer je een nieuw thuiswerkbeleid in (of pas je het bestaande aan)?

 

  • Moeten je medewerkers bepaalde competenties bijschaven (bv. digitale skills)?

 




loopbaanvragen


Op de meeste vragen kan je nog geen sluitend antwoord formuleren. Komt daar nog bij dat ook je medewerkers ermee zitten. Hoe ga je daar als werkgever mee om als je zelf niet zeker bent van het antwoord? Vragen ontwijken en doen alsof er niets aan de hand is, is in ieder geval de verkeerde tactiek. Duidelijke communicatie is de sleutel.

 

Communiceer proactief

De beste manier om twijfel in de kiem te smoren is 9+. Een kort stappenplan helpt je de juiste boodschap te verspreiden:

 

  1. Gebruik alle beschikbare informatie (resultaten, prognoses …) voor een voorlopige balans. Hoe staat je organisatie er momenteel voor? Wat betekent dat voor de doelstellingen op korte en lange termijn? Hoe kunnen je medewerkers daaraan bijdragen?
  2. Bepaal welke informatie je deelt. Wees zo transparant mogelijk, zonder onrust te wekken. Vermijd harde cijfers, want daar zullen je medewerkers zich snel op vastpinnen. Geef duidelijk aan dat de analyse voorlopig is en updates volgen.
  3. Herhaal deze oefening op regelmatige basis (bijvoorbeeld wekelijks). Verlaag de frequentie naarmate de situatie stabiliseert.


Luister naar je medewerkers

 

Met de juiste proactieve communicatie beantwoord je al heel wat vragen nog voor ze gesteld worden. Maar je medewerkers zullen ongetwijfeld nog andere, meer persoonlijke vragen hebben. Over hun eigen functie binnen de organisatie bijvoorbeeld. Ga ook daarop in. Zo kom je te weten wat leeft bij je medewerkers en kan je kort op de bal spelen.


loopbaanvragen


Ook op dit persoonlijke niveau is proactief te werk gaan nog beter. Organiseer individuele gesprekken en vraag medewerkers daarin naar hun indrukken, meningen en wensen:

 

  • Hoe hebben ze de voorbije weken beleefd (bv. telewerk)?

 

  • Wat hebben ze geleerd over de werking van je organisatie?

 

  • Zitten ze met onzekerheden over hun rol binnen de organisatie of hun verdere loopbaan?

 

 

Komen je medewerkers nog niet meteen naar kantoor? Of vrees je de gesprekken organisatorisch niet te kunnen bolwerken? Dan kan een online enquête soelaas bieden. Werk daarin met open vragen om zoveel mogelijk input te verzamelen.

 

Deel de algemene conclusies van je gesprekken en/of de enquête met alle medewerkers en organiseer individuele vervolggesprekken met medewerkers die met concrete loopbaanvragen zitten.

 


Je voorbereiden op loopbaanvragen van je medewerkers?

 

Ontdek onze opleidingen over leiderschap en hr.

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?