Hoe zet je je medewerkers in als ambassadeurs? 5 praktische tips om mee aan de slag te gaan

Is er een beter uithangbord voor je bedrijf dan je medewerkers? Wij vinden van niet. Dat is ook de kracht van ambassadeurschap: je medewerkers die op een authentieke manier de boodschap van je bedrijf of merk uitdragen. Die ambassadeurs kan je zowel online als offline inzetten. Zo zijn ze een perfecte manier om je netwerk, bereik en naamsbekendheid op sociale media te vergroten.

 

Maar hoe krijg je je medewerkers zover? Deze 5 praktische tips zijn alvast een goed startpunt.

 

Tip 1: what’s in it for them?

 

Wil je graag dat je medewerkers het (digitale) uithangbord zijn van je bedrijf? Zorg er dan voor dat het hen ook iets oplevert. Dat kan bijvoorbeeld door er enkele incentives aan te koppelen, maar ook door een online ambassadeursprogramma op te zetten.

 

Zo koppel je persoonlijke voordelen aan het promoten van je bedrijf op sociale media. Je biedt hen immers de mogelijkheid om hun eigen bereik en netwerk te vergroten: hun socialemediaposts worden meer gedeeld en zo vaker gezien door klanten, prospecten, collega’s en leidinggevenden. Goed voor hun zichtbaarheid én die van het bedrijf, dus.

ambassadeur
Tip 2: creëer betrokkenheid

 

Maak het draagvlak binnen je organisatie zo breed mogelijk. Zoek daarvoor ambassadeurs in alle lagen van je organisatie: van operatoren tot managers. Je eerste ambassadeurs, die al bij het begin interesse toonden, kunnen je hierbij helpen. Stel hen aan tot ‘employee advocacy leaders’ en vraag hun hulp bij:

 

  • de organisatie van social media workshops en trainingssessies

 

  • het doorbriefen van de socialemediadoelstellingen van het bedrijf naar hun collega’s

 

  • het bedenken van leuke incentives om collega’s te overtuigen om content te delen op sociale media

 

Boost je bereik met een branded hashtag

 

Een andere manier om online betrokkenheid te creëren, is een branded hashtag. Creëer een hashtag rond het thema waarover je wil communiceren (de bedrijfscultuur, employer branding, innovatie …) en hang er een specifieke oproep of call-to-action aan vast. Moedig vervolgens je medewerkers aan de hashtag te gebruiken op hun sociale media. Eventueel kan je er zelfs een wedstrijd of andere incentive aan koppelen om zo veel mogelijk mensen mee te krijgen.

 

Tip 3: maak het gemakkelijk

 

Succesvol ambassadeurschap vereist een delicaat evenwicht tussen voorbereiding vanuit het bedrijf en creativiteit van de ambassadeur in kwestie. Als werkgever kan je heel wat ondersteuning bieden: richtlijnen voor sociale media, beeldmateriaal, contenttopics, hashtags enzovoort.

 

De uiteindelijke invulling laat je het best aan de ambassadeurs zelf over: het zijn tenslotte hun kanalen. Wederzijds vertrouwen is dus cruciaal.

vertrouwen is cruciaal
Tip 4: laat je medewerkers vrij

 

Deze is kort en bondig: laat je medewerkers delen wat ze willen delen – zolang het positief blijft natuurlijk. Negatieve, discriminerende of andere haatdragende boodschappen kunnen uiteraard niet door de beugel.

 

Als bedrijf wil je misschien graag je uitstekende kwartaalcijfers in de verf zetten, maar je medewerkers spreekt dat vaak een stuk minder aan. Die gezellige afterworkdrink op vrijdag of de lekkere bedrijfslunch met het hele team vertaalt zich een stuk vlotter naar sociale media. Bovendien maakt het je bedrijf menselijk en authentiek.

 

Tip 5: heb geduld

 

Een programma voor social ambassadeurschap opzetten en er de vruchten van plukken, gebeurt niet van vandaag op morgen. Je organisatie moet er eerst klaar voor zijn. Je hebt een vertrouwenscultuur nodig, waarin mensen vrijheid krijgen en hun verantwoordelijkheden opnemen.

 

Daarom is het belangrijk om eerst te investeren in een positieve bedrijfscultuur, goede omkadering en motivatie bij je medewerkers. Zo creëer je geëngageerde, authentieke ambassadeurs én een fijne werkomgeving.

 

Investeren in je ambassadeurs in coronatijden?

 

Dat kan! Blader door de opleidingen voor je medewerkers.

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?