“Door mijn intuïtie te volgen ben ik contactcenter-medewerker geworden”

Dankzij de opleiding ‘contactcenter-medewerker’ van Cevora heeft Myriam werk gevonden dat perfect bij haar past. Na haar stage kon ze meteen aan de slag bij AS Mobility. Elke dag volgt ze de verkoop administratief op en handelt ze vragen van klanten af.

 

Nadat ze haar diploma middelbaar onderwijs behaald heeft, neemt Myriam de tijd om te profiteren van haar jeugd. Ze leeft van dag tot dag en laat ontmoetingen en ervaringen haar weg bepalen, vol vertrouwen in de toekomst. Als ze werk aangeboden krijgt als verkoopster in een winkel van exclusieve oosterse stoffen, denkt ze “waarom niet?”. En ze gaat de uitdaging aan.

 

contactcenter

Geboren en gepassioneerd verkoopster

 

Ik heb altijd van menselijk contact gehouden. Op de middelbare school genoot ik echt van de lessen verkooppsychologie. Ik hield van verbale, non-verbale en commerciële communicatie. Ik heb dan wel geen hoger onderwijs gevolgd, maar verkopen zit in mijn bloed. In die stoffenzaak stond ik in voor zowel onthaal en advies als voor voorraadbeheer, inning van betalingen en bestelbonnen. En de omzet bleef maar stijgen.

 

Die ervaring was erg verrijkend. In vijf jaar tijd ben ik een uitstekende verkoopster geworden. En ik heb alles zelf geleerd, zonder opleiding. Daarna heb ik twee jaar voor een marketingbedrijf gewerkt, waar ik afspraken moest regelen. Het ging om zuivere telefonische prospectie. Maar dat was niet helemaal mijn ding.

 

Ik ben gestopt met dat werk en ben een paar jaar, met tussenpozen, weer gaan werken als handelsvertegenwoordiger. Ik had de vereiste kwaliteiten: ik kon goed luisteren, ik was verbaal sterk, ik kon goed argumenteren en me snel aanpassen en ik deed mijn werk uiteraard met passie. Maar op een dag zei een stemmetje in mij dat ik ook mijn vaardigheden moest ontwikkelen op het gebied van informatica en administratie …”


contactcenter
Klanten van a tot z opvolgen

“Mijn droom? Deel uitmaken van een commercieel team en de bestellingen van de klanten helemaal administratief afhandelen, hen op de hoogte brengen van nieuwe producten en diensten, de follow-up verzorgen van aankopen, leveringen en service na verkoop, de problemen van klanten oplossen… Kortom, zo goed mogelijk inspelen op hun behoeften en vaste klanten van hen maken. Een geweldige uitdaging!

 

Januari 2018. Ik ben werkloos. Om weer vooruit te raken en mijn droom waar te maken ga ik naar Bruxelles Formation. Daar verneem ik dat Cevora een opleiding contactcenter-medewerker geeft. Dat is echt iets voor mij. De opleiding duurt niet te lang (6 maanden) en is gratis omdat ik ingeschreven ben bij Actiris. Perfect gewoon!”

 

Meer dan 100 kandidaten, 12 uitverkorenen

 

“In samenwerking met Bruxelles Formation leidt Cevora alleen werkzoekenden op die echt zin hebben om een nieuw vak te leren. En dat is maar niet meer dan normaal! Ik moest twee toelatingsproeven afleggen: een telefoongesprek om te testen hoe goed ik praatte en een persoonlijk gesprek om te weten wat mijn motivatie was.

 

Ik was niet de enige die de uitdaging wou aangaan. Er waren meer dan honderd kandidaten en ik was een van de twaalf die geselecteerd werden. Wat ik van de opleiding verwachtte? Ik wou alle kneepjes leren van de administratieve informatica (Word, Excel…) die ik niet op school geleerd had. En ik wou mijn Nederlands verbeteren. Met commerciële technieken en communicatietechnieken was ik al voldoende vertrouwd.

 

In de opleiding scherp je ook je technieken aan om afspraken te maken, klachten te beheren en onbetaalde rekeningen te innen, maar dat was toen niet echt wat ik zocht. Toch hebben ze me goed geholpen tijdens mijn stage! Ik kreeg ook les van een theateractrice: ze leerde me hoe ik mijn stem moest gebruiken en moest lachen aan de telefoon. Dat komt goed van pas in mijn huidige job!”

 

contactcenter

Deskundige raad van een professionele coach

 

“De lessen waren erg gevarieerd en op de praktijk gericht. De groep, die uitsluitend uit vrouwen bestond, was ontzettend fijn en de docenten waren erg bekwaam en motiverend. Zeker mijn coach Marie-Agnès, die ons aan het einde van de opleiding bijstond in onze zoektocht naar een stage en naar werk. Haar adresboekje bleek een echte goudmijn. En ze leerde ons hoe we ons cv konden verbeteren en ons konden voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

 

Ik vond dan ook vlot een stageplaats bij AS Mobility, een dochteronderneming van Orange Business met een dertigtal medewerkers die aan b2b-klanten diensten aanbiedt op het vlak van mobiele en vaste telefonie, internettoegang en telefooncentrales in de cloud. Zes weken lang heb ik oproepen beantwoord en afspraken geregeld per telefoon.”

 

Werk na zes maanden opleiding

 

“Ik voelde me meteen thuis in het bedrijf. Aan het eind van mijn stage heb ik een afspraak gemaakt met de baas. Ik heb hem gezegd dat ik van het bedrijf en van de werkomgeving hield en dat ik graag wou blijven. Maar dan als administratief commercieel medewerker, en niet als medewerker van het callcenter. Hij verzekerde me dat hij me zou bellen zodra er een plaats vrijkwam.

 

Het was toen juli en ik dacht: we zien wel. Als hij contact met me opneemt, des te beter. Neemt hij geen contact op, ook goed. Maar eind oktober, drie maanden na het einde van mijn opleiding, mocht ik er aan de slag. Mijn intuïtie had me niet bedrogen. Ik had op het juiste ogenblik mijn kans gegrepen. Ik werk nu intussen twee jaar bij AS Mobility. En ik vind het er zalig werken!”


contactcenter

De kracht van het nu

 

“Vandaag doe ik echt het werk waarvan ik altijd heb gedroomd. Ik ben bezig met zuiver commerciële administratie en ik begeleid mijn klanten: ik activeer een abonnement voor een nieuwe bediende, ik geef uitleg bij facturen, ik verleng contracten … En het grappige is dat ik zelf de nieuwe salesmedewerkers administratief opleid.

 

Wat de toekomst brengt? Dat zien we wel. Ik leef in het nu. Ik heb geen glazen bol en ik ben niet helderziend, dus ik weet niet wat me nog te wachten staat. Daar kan ik alleen maar naar gissen. Het enige wat ik nu weet, is dat ik helemaal geen zin heb om iets anders te doen. Deze superdynamische kmo is in volle ontwikkeling. Ik zit op de juiste plaats.”


contactcenter
Volg je intuïtie

“Welke raad ik geef aan werkzoekenden? Vertrouw op je instinct! Maar daarvoor moet je vertrouwen hebben in jezelf en in je kwaliteiten. Want alleen als je zelfvertrouwen hebt, weet je zeker dat je je niet vergist.

 

En grijp daarna alle kansen die je krijgt. Of het nu om een kleine of een grote deur gaat, duw ze open, want vroeg of laat levert dat iets op. Lukt het niet de eerste keer, dan word je de tweede keer misschien wel beloond. En blijf vooral positief, wat er ook gebeurt. Want geloof me, positiviteit levert altijd iets positiefs op.”

 

Wist je dat 3 op de 4 werkzoekenden werk vindt na hun opleiding bij Cevora?
Ontdek hoe Cevora je kan helpen
Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?