“Hoe geef je je medewerkers digitaal energie? Dat is na COVID-19 dé grote uitdaging voor HR”

Hoe kan je als KMO gelijke tred houden – of nog beter: voorsprong nemen – in de race naar talent? Over die vraag buigen ook online onderneemster Elke Van Parys (heydays”) en trendwatcher Tom Palmaerts (Trendwolves) zich op het HR-congres van Cevora. Ze hameren allebei op het belang van leren. Ook in crisistijden. Zéker in crisistijden. “Ondernemen is een marathon, geen sprint. In een marathon moet je vooruitkijken, naar de kilometers die nog komen. Later in de race ga je nieuw talent en nieuwe skills nodig hebben.”

 

In juli ontving de VDAB 30 procent minder vacatures dan een jaar eerder. Elke Van Parys en Tom Palmaerts zijn het met elkaar eens dat de huidige situatie op de arbeidsmarkt tijdelijk is en dat het dus noodzakelijk is om de lange termijn voor ogen te blijven houden. “De investeringen vallen terug door Covid-19, en dat heeft natuurlijk ook een weerslag op nieuwe aanwervingen”, merkt Tom Palmaerts.


cruciaal


“Bedrijven kunnen na jaren van schaarste opnieuw kiezen uit talent, het aanbod is opnieuw groter dan de vraag. Maar ze mogen zeker niet achterover leunen. Agoria voorspelt dat de digitalisering en door een structureel tekort aan werkenden tegen 2030 voor 584.000 openstaande vacatures zal zorgen. De technologische revolutie die dat tekort mee veroorzaakt, is niet weg door corona. Ze gaat misschien zelfs nog sneller. Eerder vroeg dan laat komen getalenteerde mensen opnieuw in een unieke positie.”

 

“HR mag zeker niet denken dat de huidige realiteit nu het nieuwe normaal is”, benadrukt ook Elke Van Parys. “Er komen niet alleen nieuwe jobs, de huidige jobs veranderen ook. Om futureproof te zijn, hebben bedrijven nieuwe en andere skills nodig. Ze doen er goed aan om even hard te blijven investeren in talent als voor de coronacrisis. Nu lijkt het misschien even alsof we in een war on jobs zitten. Maar de war on talent komt zeker terug.”

 

Een marathon mindset

 

Net zoals bedrijven niet de fout mogen maken om hun zoektocht naar talent terug te schroeven, moeten ze volgens Elke Van Parys ook oppassen dat hun medewerkers blijven leren. “Opleidingen en trainingen zijn in crisistijden vaak het eerste dat sneuvelt. Het zijn investeringen die vooral lonen op langere termijn en in een crisis overheerst het kortetermijndenken. Alle hens aan dek. Dat is een begrijpelijke reflex, maar het is wel een reflex die grote risico’s inhoudt. Want als het leren stilvalt, krijg je die rekening later nog gepresenteerd. Dan ben je op een bepaald moment niet meer voldoende gewapend voor de toekomstige uitdagingen die op jouw onderneming af komen.”


cruciaal


“Bedrijven moeten beseffen dat corona een marathon is en geen sprint”, benadrukt Tom Palmaerts. “In een sprint moet je niet vooruitkijken. Het is zo hard mogelijk gaan, van begin tot eind. Pak je een marathon op die manier aan, dan haal je nooit de finish. Je moet vooruitkijken naar de kilometers die nog komen. In die marathon mindset mag je geen opleidingen of trainingen schrappen, want die ga je later in de race gegarandeerd nog nodig hebben.”

 

Hoe geef je medewerkers digitaal energie?

 

In de race naar talent komt een nieuwe generatie kijken. Zoekt die andere dingen dan vorige generaties? “De generatie die nu en de komende jaren op de arbeidsmarkt komt, is heel sterk op zoek naar ondernemerschap en inspraak”, zegt expert Tom Palmaerts. “Maar dat ‘ik’-gevoel wil niet zeggen dat ze geen deel willen uitmaken van een groter geheel, ze zoeken ook een gedeelde visie. Een bedrijf moet ergens voor staan.

 

Als we bij de millennials en de eerste Gen Z’ers op de werkvloer peilen naar de belangrijkste reden om bij een bedrijf te blijven werken, dan blijken dat de collega’s. Dat is een grote uitdaging voor ondernemen in deze coronatijden. Veel mensen zullen nog een hele tijd, misschien wel altijd, een belangrijk deel van hun tijd thuis werken. Je moet een cultuur bouwen en samenhorigheid creëren vanop afstand.”


cruciaal


“Nog moeilijker wordt het om mensen digitaal energie te geven. We halen een groot deel van onze arbeidsvreugde en onze energie uit onze collega’s, uit de sfeer op de werkvloer. Informatie uitwisselen, dat kunnen we na maanden van remote werken perfect online. Maar hoe ga je als onderneming je medewerkers digitaal goesting geven? Ik denk dan aan een persoonlijk berichtje of telefoontje om te horen hoe het gaat, aan duidelijke afspraken over digitale communicatie, aan vaste routines die het team ook online samenbrengen. Digitale koffiepauzes bijvoorbeeld. Maar er zal nog meer nodig zijn om mensen ook remote te motiveren. Dat is een enorme uitdaging voor HR.”

 

Nieuw, onbekend terrein

 

“Daar begeven we ons op nieuw, onbekend terrein”, bevestigt Elke Van Parys. “Een belangrijk deel van ons werk de voorbije jaren was het wegnemen van de weerstand tegenover online leren en online trainingen. Nu worden bedrijven uitgedaagd om nog een stap verder te gaan. Ik zie daar maar één antwoord: flexibel inspelen op individuele noden. Wat iemand nodig heeft om gemotiveerd en betrokken te zijn en te blijven, is voor ieder individu anders. En dan moet je online en offline blenden in een aanpak op maat van elke medewerker. One size fits all bestaat niet meer. In een bedrijf werken niet alleen mensen van verschillende generaties, maar ook van verschillende culturen en verschillende persoonlijkheden.”


cruciaal


Net in die verscheidenheid ziet Tom Palmaerts nog een bijkomende uitdaging in de race naar talent. “De samenleving wordt steeds diverser. In steden als Antwerpen en Brussel heeft binnenkort een meerderheid van de mensen die op de arbeidsmarkt komen een migratieachtergrond. Die groep kan je niet zomaar op dezelfde manier blijven bereiken en blijven rekruteren. Zeker in kleinere bedrijven, bij kmo’s, hebben veel medewerkers dezelfde achtergrond. Je werft mensen aan die op jou en je andere mensen lijken. Maar diversiteit laat talent nog beter renderen. Een diverse groep mensen zorgt ook voor diverse ideeën en inzichten. Waarom zou je als start-up eens geen zestiger of zelfs een zeventiger aannemen?”

 

 

Je leercultuur op peil houden in crisistijd?

 

Ontdek ons online aanbod

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?