Leren staat in veel organisaties synoniem voor formele opleidingsprogramma’s. Daarbij verschijnen externe experts op het toneel en het resultaat van het leertraject wordt afgetoetst aan vooraf gedefinieerde KPI’s. Maar wist je dat zo’n klassiek leerproces tussen docent en cursist een serieuze hefboom krijgt wanneer je het combineert met peer learning binnen je teams?
Peer learning betekent dat teamleden – vaak spontaan en informeel – leren van elkaar. Onder peers of gelijkgestemden ontwikkelt een leerervaring zich namelijk anders dan binnen een hiërarchische docent-cursistrelatie. Omdat elk teamlid zijn eigen ervaringen en kennis inbrengt, is er bovendien meer ruimte voor verdieping en praktische toepassing van de opgedane kennis. Groepstrainingen passen dit principe al toe via spontane interactie tussen groepen cursisten. De trainer ontpopt zich dan tot procesbegeleider.
Voordelen: betere doorvertaling en duurzame werkrelaties
De collega die zijn opgedane kennis uit een opleiding deelt met zijn teamgenoten, ontdekt via hun reacties soms andere visies op het topic, of er komen onverwachte vragen. Op die manier worden de kennis en skills uit de opleiding beter vertaald naar dagelijkse werkprocessen of de specifieke uitdagingen van de werkvloer.
Niet alleen voelen werknemers zich meer betrokken en verbonden wanneer ze hun kennis kunnen delen met hun collega’s, ook hun motivatie stijgt. Peer learning zorgt immers voor menselijke interactie, ownership en duurzame werkrelaties.
Ook mooi meegenomen: het is laagdrempelig en kan heel kostenefficiënt geïmplementeerd worden.