Rik Vera: “Nieuwsgierigheid is de brandstof van een organisatie”

Een open geest is de basis voor vooruitgang. Dat is niet alleen de visie van Cevora, maar ook die van keynotespeaker Rik Vera. “Ben je als organisatie niet nieuwsgierig, dan raak je hopeloos achterop.”

 

Wat is nieuwsgierigheid volgens jou?

 

Rik Vera: “Nieuwsgierigheid is kijken, voelen, ruiken en proeven wat er rondom ons gebeurt. Ervan uitgaan dat er veel te ontdekken valt in onze snel veranderende wereld. We moeten ons daarvan bewust zijn en onze ogen openhouden voor de evoluties. Anders dreigen we achterop te raken.”

 

Waarom is nieuwsgierigheid zo belangrijk in de bedrijfscontext?

 

“Veel organisaties zijn zo hard overtuigd van hun visie dat ze koste wat het kost vasthouden aan hun bedrijfsstrategie en -structuur. Ze keren zich helemaal in zichzelf en houden geen rekening met de omgeving, die nochtans voortdurend evolueert. Zulke organisaties raken vast in geïnstitutionaliseerde onmacht, vaak met catastrofale gevolgen. Ik noem dat het Tsjernobyl-syndroom.”

 

“Wie de HBO-serie ‘Chernobyl’ nog niet gezien heeft, raad ik aan dat zo snel mogelijk te doen. Daarin zie je dat de zware gevolgen van de kernramp in Tsjernobyl grotendeels te wijten zijn aan de in zichzelf gekeerde Sovjetleiders.”


het Tsjernobyl-syndroom


“Nokia is een bekend voorbeeld van een bedrijf dat ten prooi is gevallen aan het Tsjernobyl-syndroom. Het bedrijf heerste op het einde van de 20e eeuw over de markt van de mobiele telefoons. Maar Nokia was zo overtuigd van zijn product dat het de evoluerende wensen van de klant uit het oog verloor. En daardoor heeft het de boot van de innovatie volledig gemist. Het bedrijf verloor maar liefst 90% van zijn marktwaarde tussen 2007 en 2013.”

 

Wat doen bedrijven als Nokia dan verkeerd?

 

“Mensen zijn van nature nieuwsgierig. We willen nieuwe dingen ontdekken en experimenteren. Maar in veel organisaties krijgen medewerkers de kans niet om hun ideeën de vrije loop te laten. De vaak rigide bedrijfsstructuren en -processen laten er geen ruimte voor. Zonde, want zo worden medewerkers beknot in hun betrokkenheid, creativiteit en motivatie. Nieuwsgierigheid is net de brandstof van een organisatie.”

 

Hoe stimuleer je dan nieuwsgierigheid in je organisatie?

 

“Door ervoor te zorgen dat de input van medewerkers zo snel en ongefilterd mogelijk bij de beslissers terechtkomt. Vaak leggen ideeën een veel te lange weg af voor ze daar belanden. Je loopt daardoor vertraging op en blijft achterophinken op de realiteit. Bovendien gaat een groot deel van de originele boodschap onderweg verloren.”

 

Medewerkers zijn van nature nieuwsgierig. Maar vaak krijgen ze de kans niet om hun ideeën de vrije loop te laten. Zonde, want zo worden ze beknot in hun betrokkenheid, creativiteit en motivatie.

 

“Ik werk op dit moment met enkele organisaties aan een nieuwe KPI: de Net Curiosity Score (NCS). Aan de hand van enkele parameters meten we hoe het gesteld is met de nieuwsgierigheid in een organisatie. Een voorbeeld van zo’n parameter is het aantal vragen dat medewerkers stellen, los van het antwoord of het resultaat.”

 

Zullen medewerkers nog nieuwsgierig durven te zijn in de onzekere tijden die ons te wachten staan?

 

“De impact van het coronavirus op organisaties zal enorm zijn. Niemand weet hoe de situatie precies zal evolueren, maar nieuwsgierigheid zal het verschil maken. We moeten onze ogen openhouden en flexibel zijn. Organisaties die zichzelf niet in vraag durven te stellen, zullen afgestraft worden.”

 

Nieuwsgierigheid stimuleren in jouw organisatie?

 

Ontdek onze opleidingen over leiderschap en hr.

 

Over Rik Vera

Na meer dan 25 jaar in de sales-, marketing- en managementwereld begon Rik Vera in 2012 zijn nieuwe carrière als keynotespeaker. Sindsdien gaf hij honderden lezingen voor grote internationale bedrijven zoals Volvo, MasterCard, Tesla en Microsoft. In 2015 richtte Rik samen met Peter Hinssen en Steven Van Bellegehem nexxworks op. Hun missie? Organisaties voorbereiden op de toekomst.

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?