background section

Ergonomisch werken bij jou en op het werk

Lichaamsklachten, nek- & rugklachten komen frequent voor: 80 % rugklachten, 45% nekklachten en 30% RSI. Oorzaak is dubbel: enerzijds activiteiten op het werk en thuis veroorzaken krachten en belastingen op het lichaam.

Anderzijds zal het lichaamsgebruik zelf bepalen hoe die belastingen worden opgevangen.

Geen sessies

Er zijn momenteel geen sessies voorzien. Houd deze pagina in het oog. In de komende weken of maanden voegen we de nieuwe startdatum toe.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Workshop

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    CL2236NWS

Wat leer je in deze opleiding?

Dit is een opleiding met theorie en veel praktijk: de basis veilige en onveilige lichaamshoudingen van arm, nek, rug en benen worden theoretisch uitgelegd en praktisch ingeoefend zowel bij zitten, bukken en tillen.

Deze basis veilige houdingen en bewegingen worden dan aansluitend op de werkplek ingeoefend, zo mogelijk. Als afsluiter van de workshop worden dan preventieve stretchoefeningen en nek-rug oefeningen aangeleerd en ingeoefend.

 

Doelstelling & competenties :

  • op het einde van de opleiding ben jij instaat veilig & ergonomisch te bewegen zowel bij zitten bukken en tillen
  • ken jij veilige preventie- & stretch oefeningen

Leermethode: Workshop

Een workshop lijkt op een traditionele klassikale opleiding. De belangrijkste verschillen: korter, specifieker en praktijkgerichter.

Eerst krijg je wat theorie, daarna vlieg je meteen in enkele praktijkoefeningen. Zo leer je nóg sneller bij. En omdat je in groep bent, steek je ook iets op van andere deelnemers.

Programma

1. Veilig & ergonomisch armgebruik: schouders – arm – hand 

  • Anatomie schouder-, elleboog- en polsgewricht: hoe steekt het in elkaar en hoe werkt het?
  • Biomechanica: krachten en hefbomen bij armgebruik in de gewrichten en spieren
  • Overbelasting en de meest voorkomende blessures
  • Praktijk: veilig en ergonomisch gebruik van schouder en arm bij het dragen, heffen, reiken, …
  • Goede oefeningen en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

 

2. Veilig en ergonomisch nek-ruggebruik

  • Anatomie wervelkolom: nek en rug. Hoe steken ze in elkaar en hoe werken ze?
  • Biomechanica: krachten en hefbomen die ontstaan bij het zitten/bukken en tillen
  • Meest voorkomende blessures: lumbago, ischias en hernia
  • Praktijk: veilig ruggebruik bij zitten en geode houding aan de PC
  • Praktijk: veilig bukken en tillen met GewichtHeffersTechnieken
  • Goede oefeningen en PBM

 

3. Goede oefeningen bij voorbodes

  • Preventieve spier- & stretch oefeningen 
  • Goede oefeningen voor nek-rug bij beginnende klachten