background section

Design thinking: de weg naar een succesvolle marktintroductie

Je bent overtuigd een goede oplossing te hebben gevonden die jouw klanten echt verder helpt. Wil je weten hoe je dit idee toetst en aanpast zonder te veel geld en tijd te besteden? Om geleidelijk aan te komen tot een product/dienst dat kans van slagen heeft? Dat kan nadat je deze praktische opleiding hebt gevolgd.

 

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Opleidingsduur

    1 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, EN, FR 
  • Opleidingscode

    CL2259NCL

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je weet wat Design Thinking en de Lean Startup Methodiek inhoudt.
  • Je bent bekend met de verschillende vormen van experimenten binnen Design Thinking.
  • Je kent het verschil tussen low fidelity en high fidelity prototyping.
  • Je weet hoe je kwalitatieve en/of kwantitatieve criteria op kunt stellen om te komen tot beoordeling van jouw experimenten.
  • Je kunt een experiment inrichten door een Testcard in te vullen.
  • Je kunt de resultaten van een experiment vastleggen op een learning card.
  • Je bent in staat om het geleerde in te zetten om jouw innovatie te verbeteren en kunt beoordelen wanneer het beter om het stop te zetten.
  • Je weet wat een business model is en hebt kennisgemaakt met het Business Model Canvas en het Lean Canvas.

Doelgroep

  • Je wilt leren hoe je een nieuw idee, product, concept zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk kunt testen om daarmee klantfeedback op te halen. 
  • Je wilt ervaring opdoen met het opzetten van experimenten. 
  • Je wilt leren hoe je geleidelijk stappen kunt zetten in de toetsing van jouw idee. 
  • Je wilt weten hoe je kunt bouwen aan een business model dat profijtelijk is voor de organisatie.

 

 

Leermethode: Klassikale opleiding

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1: online

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: klassikaal (1 dag)

Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

  • Stap 3: online

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

De opleiding is opgedeeld in 3 blokken

 

Online modules Karibu: (2 uur)

  • Introductie over Design Thinking en Lean Startup
  • Introductie Experiment Design en Testcard
  • Kennismaken met ons Casus bedrijf Bright & Clean
  • Voorbereidingsopdracht: het invullen van een testcard

 

Offline sessie/ workshop (7 uur)

Deze sessie is zeer interactief. We geven telkens een beperkte theoretische uitleg en vervolgens ga je aan de slag met je medecursisten! Design Thinking is vooral een kwestie van doen. We werken aan de hand van onze voorbeeld casus.

 

Inhoud van de offline sessie: Design Thinking Proces

  • Design Thinking: Experimenteren
    • Testcard & Learning Card
    • Aannames
    • Storyboard
    • Explorative prototyping
    • Investigative Rehearsal
  • Design Thinking: Evolutie
    • Business Modelling
    • Business Model Canvas
    • Lean Canvas
    • Progress Board
  • Evaluatie

 

Online modules Karibu: Herhaling (1 uur)

  • Korte herhaling van kernconcepten, inclusief video’s en links naar literatuur
  • We bieden je de kans om zelf aan de slag te gaan met een klein, eigen experiment. Je gaat een experiment opzetten, uitvoeren en meten. Je kan je afgelegde weg samen met de docent evalueren en bijsturen tijdens een reflectiecall van ongeveer een uur. Ideaal om alvast de eerste stappen te zetten om het geleerde toe te passen in een praktijksituatie.