background section

Een positieve employee experience: welke concrete stappen helpen in je organisatie

Als het over werk gaat, hechten veel medewerkers meer waarde aan ervaring dan aan spullen. Een goed loon en goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk maar niet meer voldoende om hen aan jou te binden.

Een Employee Experience of alles wat een medewerker meemaakt, waarneemt of voelt tijdens zijn loopbaan in jouw bedrijf, speelt een steeds grotere rol. Medewerkerstevredenheid verbeteren zorgt voor minder verloop, minder absenteïsme, meer motivatie en productiviteit.

Bovendien kan je makkelijker de beste talenten binnenhalen en worden deze betrokken medewerkers je ambassadeurs van je organisatie. Een goed recept voor meer klanttevredenheid zonder dat dit veel tijd en geld hoeft te kosten.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Opleidingsduur

    1 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    CL2266NCL

Wat leer je in deze opleiding?

Waarop wacht je nog om aan de slag te gaan? In deze praktische training ga je concreet aan de slag met jouw employee journey van selectie tot exit en ontdek je de mogelijkheden om het gesprek hierover aan te gaan met jouw collega's.

 

  • Je weet wat employee experience is, waarom het belangrijk is en wat de belangrijkste kenmerken zijn.
  • Je kan een employee experience journey met concrete acties op de sleutelmomenten in de loopbaan van medewerkers opbouwen en vorm geven.
  • Je kan het gesprek aangaan met medewerkers en leidinggevenden over topics die de employee experience beïnvloeden. Verwacht je aan een boeiende uitwisseling in praktische workshopvorm.

Doelgroep

Deze training is gericht op HR-medewerkers en bedrijfsleiders van KMO’s die vanuit hun rol een strategie willen uitstippelen waarin de ervaringen van de medewerkers centraal staan.

Leermethode: Klassikale opleiding

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1: online

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: klassikaal (1 dag)

Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

  • Stap 3: online

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Online voorbereiding – reken op ongeveer 45 min

  • Wat is employee experience en waarom is het belangrijk?
  • Enkele voorbeelden en good practices.
  • Concrete cases en reflectievragen.

 

Klassikale opleiding in workshop vorm (live) – 1 dag

  • Bespreking & uitwisseling voortraject.
  • Design thinking: medewerkers opdelen in persona’s, groepsoefening.
  • Inzoomen op een aantal sleutelmomenten: onboarding, talent management, evaluatie, welzijn, loopbaan, exit, ect. : hoe belangrijk zijn ze voor de medewerker en hoe worden ze door de medewerkers beleefd?
  • Hoe ga je het gesprek aan met medewerkers en leidinggevenden? Oefeningen.
  • Opvolging en evaluatie.

Tijdens de workshop werken we voor een aantal oefeningen met een set kaarten ontwikkeld door Cevora.

Dit kaartenspel kan je gratis mee naar huis nemen. Zo kan je meteen na de opleiding aan de slag binnen je organisatie. Het zal je helpen om je face-to-face gesprekken vorm te geven of een uitwisseling binnen je departement te faciliteren.

 

Online naverwerking, reken op ongeveer 20 min

  • Toolbox met onder andere blanco modellen design thinking, checklist om in jouw organisatie aan de slag te gaan.
  • Verdiepingsmateriaal, nuttige links & white paper.