background section

Hoe breng ik een moeilijke boodschap over bij een medewerker?

Een moeilijk gesprek voeren of slecht nieuws overbrengen, soms kan het niet anders. Met een goede voorbereiding, een verbindende communicatie en de juiste technieken is de kans groot dat je de professionele relatie met je medewerker of collega niet in gevaar brengt. Je slaagt er in om je boodschap correct, constructief en helder over te brengen en de nodige opvolging te geven.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    CL2241NCL

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je begrijpt wat een moeilijk gesprek zo lastig maakt. 
  • Je kent de verschillende stappen van een moeilijk gesprek en kan ze toepassen (van voorbereiding tot nazorg).
  • Je leert je eigen communicatie-voorkeur te ontdekken.
  • Je kan de methodieken van ‘verbindende communicatie’ gebruiken om je boodschap helder, beknopt en constructief te brengen.

Doelgroep

  • Als HR-medewerkers, HR leidinggevende of consulent:
    • is het je taak ontslagen medewerkers te informeren en begeleiden,
    • wil je het verzuim van je medewerker bespreekbaar maken,
    • wil je een 5 voor 12 gesprek voeren.

  • Je plant vanuit je rol coachingsgesprekken in met je collega’s of medewerkers.
  • Als leidinggevende dien je je medewerker mee te delen dat hij/zij de promotie / nieuwe functie niet gehaald heeft.

 

Kortom, medewerkers die vanuit hun professionele rol een moeilijk of een slechtnieuwsgesprek dienen te voeren. Functioneringsgesprekken of performantiegesprekken vallen niet onder deze opleiding.

Leermethode: Klassikale opleiding

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1: online

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: klassikaal

Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

  • Stap 3: online

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Vereiste voorkennis

Wil je als leidinggevende meer impact op het effect van emotie binnen je team dan brengt de opleiding ' Hoe breng ik een moeilijke boodschap over bij een medewerker?' zeker meer goede inzichten. Als je specifiek zoekt naar een opleiding rond verbindende communicatie ga even kijken naar : 'Stap uit de machtstrijd in je relaties dankzij verbindende communicatie'. Het GROW model kan je specifiek terugvinden in 'Hoe gebruik ik het GROW model in een coachingsgesprek'.

Programma

Vooraf

  • Wat en wanneer gaat (het) goed?
  • Waar wil je groeien en is er ruimte voor verbetering?
  • Wat is verbindende communicatie (basis)?
  • Hoe leer ik wat mijn en de communicatiestijl van de ander is (basis)?

 

Klassikale opleiding

  • Eigen ervaringen en cases
  • Wie ben ik als communicator?
  • Hoe kan ik verbindende communicatie inzetten tijdens mijn gesprekken?
  • Hoe kan ik betrokken confronteren?
  • Hoe ziet de opbouw van mijn gesprek er uit?
  • Oefenen met eigen cases

 

Na 

  • Not to do lijstje
  • Persoonlijk plan
  • Verdieping en naslagwerk