background section

Hoe kan ik efficiënter vergaderen, zowel fysiek als virtueel?

Je hebt vast al eens in een vergadering gezeten waarvan je je afvroeg: “Waarom ben ik hier?” In dat geval is er duidelijk iets mis met de organisatie van de meeting. Korte en efficiënte vergaderingen waar iedereen actief aan bijdraagt zijn nochtans perfect mogelijk. In deze opleiding leer je hoe je een vergadering doeltreffend voorbereidt, structureert, modereert en slim afsluit.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    DL2283NOC

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je kunt beslissen of er al dan niet een vergadering moet worden georganiseerd, wanneer die moet plaatsvinden en wie je moet uitnodigen.
  • Je kunt een uitnodiging opstellen die to the point is.
  • Je beseft het belang van een goede introductie en de betrokkenheid van alle deelnemers.
  • Je kent de verschillende rollen die tijdens een vergadering noodzakelijk zijn en je kent die toe aan de juiste personen.
  • Je kunt een vergadering doeltreffend afsluiten en beschikt over tips en tricks om vlot duidelijke, notulen van een vergadering op te stellen.
  • Je kunt een opvolging garanderen: controleren of de genomen beslissingen en de taken ook echt zijn uitgevoerd of in uitvoering zijn.

Docent Stephan Dabin vertelt het je in één minuut:

Doelgroep

Iedereen die vergaderingen moet organiseren.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1 Online
Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: online-klas Online-klas
Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

Stap 3 Online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1 (1u)

Na bevestiging van je inschrijving krijg je toegang tot Karibu, ons online leerplatform.

We starten met een open bevraging van een 10 tal vragen naar je professionele vergadercultuur. Wat is voor jou een efficiënte en een goede vergadering? Wat doe je momenteel met topics die niet op de agenda staan, maar toch ineens in een meeting aan bod komen? We stellen ook de allerbelangrijkste vraag in een video, wat is het doel van je vergadering?

Hoe meer input we ontvangen met jullie persoonlijke vraag, hoe beter de docent aan de slag kan in de online klas.

 

Stap 2: online-klas (3u)

We gaan interactief aan de slag met de ingezonden antwoorden en proberen een antwoord te bieden op volgende vragen:

  • Wanneer moet je een vergadering organiseren?
  • Wie moet voor een vergadering worden uitgenodigd en welke informatie moet je hen bezorgen?
  • Hoe bereid je je vergaderingen voor? Waarop moet je letten? Wat is het verschil tussen een face-to-face, online en hybride vergadering?
  • Welke verschillende rollen moeten aan bod komen in een vergadering? Welke invloed hebben ze op de doeltreffendheid van de vergadering?
  • Hoe verdeel je die rollen en wat betekent dat voor de betrokken personen?
  • Wat zijn de essentiële elementen voor een goed begin van een vergadering?
  • Welke verschillende persoonlijkheden zijn aanwezig bij de vergadering en hoe laat je ze samenwerken zodat de vergadering nuttig, constructief en doeltreffend wordt? 
  • Hoe sluit je je vergaderingen af en wat zijn de elementen die je absoluut moet behandelen aan het einde van een vergadering?
  • Welke informatie moet je in je verslag van de vergadering zetten? Hoe structureer je het en wanneer verstuur je het?
  • Hoe zorg je dat iedere deelnemer aan de vergadering weet wat hij moet doen en dat iedereen op de hoogte is van de genomen beslissingen?
  • Hoe organiseer je de opvolging van je vergadering en de uitvoering van de genomen beslissingen?

 

Stap 3 (1u)

Karibu blijft de place to be, ook na de liveklas. Je vindt er een paar video’s terug en we bieden een actieplan aan om 3 concrete veranderingen door te voeren in je volgende vergadering. Bovendien vragen we je om naar de agenda van de volgende geplande meeting te gaan en daar duidelijkheid in te brengen om basis van je aangeleerde kennis uit de online training.