background section

Design Thinking: van aanname tot ideevorming

Je wilt leren hoe je een vraagstuk beter analyseert. Je wilt leren om niet te snel in de oplossingsmodus te schieten. Je wilt leren hoe je je beter kunt inleven in je doelgroep.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Beschikbare talen
    NL 
  • Opleidingscode

    DL2075NOC

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je komt niet meer onmiddellijk met een oplossing.
  • Je leert de noden en behoeften van je klant beter herkennen.
  • Je kan een goeie persona opstellen die je klant weerspiegelt.
  • Je kan je verplaatsen in het standpunt van je klant.
  • Je leert vanuit een breder perspectief te kijken naar de uitdagingen je hebt.
  • Je weet hoe je een ‘probleem interview’ afneemt.
  • Je kan die uitdagingen helder formuleren.
  • Je kan tot de kern van de uitdagingsvraag komen.

Doelgroep

Elke professionele medewerker die bezig is met oplossingen om de interne of externe klant goed te kunnen faciliteren/helpen/bedienen.

Methode

Online-klas

Een online-klas is een opleiding in groep die je volgt vanaf je computer, met een individuele inleiding en slotstuk voor- en nadien. Je startpunt is Karibu, ons online-leerplatform.

  1. Inleiding (maximaal 2 uur)
    Dit eerste deel gebeurt online en doe je op je eigen tempo. Het is een essentiële stap, die het thema van de opleiding inleidt en je nieuwsgierigheid aanwakkert. Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen.
  2. Online-klas (3 uur)
    Tijdens de klas is iedereen op hetzelfde moment online, via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk, waardoor je ook leert van andere deelnemers. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers.
    Ben je bezorgd om je privacy? Lees in onze FAQ waarom we Zoom vertrouwen als opleidingstool.
  3. Slotstuk (maximaal 2 uur)
    Dit laatste deel gebeurt ook online maar doe je opnieuw op een tijdstip dat je zelf kiest.
    Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.

Programma

Hoe ziet de beknopte inhoudstafel van deze opleiding er uit?

  • Onderzoeken/ontdekken en interpretatie: via stukje theorie, over voorbeelden tot de praktijk.
  • Uitwerken van het perspectief klant aan de hand van mindmap/ environment map.
  • Inleven in klant vanuit persona.
  • In Klantperspectief leren denken.
  • Je klantperspectief afchecken. Klopt het?
  • Aan de slag met een praktijkcasus.
  • Met jouw eigen casus aan de slag en die casus samen met medecursisten en docent evalueren en bijsturen.