background section

Design thinking: van aanname tot inzicht

De juiste vraag stellen is niet altijd gemakkelijk. Maar een goede vraag is al het halve werk. Wil je leren hoe u een probleem beter kunt analyseren? Om niet te snel in de oplossingsmodus te springen? Om uw doelgroep beter te begrijpen met meer empathie?

Dan is deze training voor jou!

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR, EN 
  • Opleidingscode

    DL2075NOC

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je komt niet meer onmiddellijk met een oplossing.
  • Je herkent beter de noden en behoeften van je klant.
  • Je stelt een goeie persona op die je klant weerspiegelt.
  • Je verplaatst je in het standpunt van je klant.
  • Je kan vanuit een breder perspectief kijken naar de uitdagingen je hebt.
  • Je weet hoe je een ‘probleem interview’ afneemt.
  • Je formuleert die uitdagingen helder.
  • Je kan tot de kern van de uitdagingsvraag komen.

Docent Joyce Oomen vertelt het je in één minuut:

Doelgroep

Elke professionele medewerker die bezig is met oplossingen om de interne of externe klant goed te kunnen faciliteren/helpen/bedienen.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: online-klas

Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

  • Stap 3

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1 (60 min)

  • Onderzoeken/ontdekken en interpretatie: via stukje theorie, over voorbeelden tot de praktijk.
  • Uitwerken van het perspectief klant aan de hand van mindmap/ environment map.
  • Inleven in klant vanuit persona.

 

Stap 2: online-klas (3u)

  • In Klantperspectief leren denken.
  • Je klantperspectief afchecken. Klopt het?
  • Aan de slag met een praktijkcasus.

 

Stap 3 (30 min)

  • Met jouw eigen casus aan de slag
  • Je casus samen met medecursisten en docent evalueren en bijsturen.

 

Deze cursus maakt deel uit van ons online Design thinking aanbod.

Als je alle opleidingen wilt volgen, raden we je aan deze volgorde aan te houden. Het is echter ook perfect mogelijk om de opleidingen los te volgen of in een andere volgorde, afhankelijk van de beschikbaarheid. Wel raden we je aan altijd met de eerste opleiding te starten, hierin wordt het volledige Design thinking proces geïntroduceerd.

 

  1. Design thinking: van aanname tot inzicht 
  2. Design thinking: van klantuitdaging naar relevante ideeën
  3. Design thinking: hoe leer ik experimenteren?
  4. Design thinking: van experiment naar marktintroductie