background section

Design thinking: van experiment naar marktintroductie

In deze opleiding is het startpunt dat je denkt een goede oplossing te hebben gevonden die de klanten echt verder zal helpen. Je bent al aan de slag gegaan met kleine toetsingen in de markt die positief uitpakten. Maar hoe maak je nu de stap van deze kleine experimenten naar daadwerkelijke lancering in de markt?
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, EN, FR 
  • Opleidingscode

    DL2298NOC

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je weet wat Design thinking en de Lean Startup Methodiek inhoudt.
  • Je kent het verschil tussen low fidelity en high fidelity prototyping.
  • Je kunt een business model beschrijven gebruik makend van het Business Model Canvas of Lean Canvas.
  • Je kunt een waarde propositie uitwerken.
  • Je herkent aannames in een Business model en/of waarde propositie en kunt op basis van prioritering je next step bepalen.
  • Je kan de bevindingen uit experimenten vertalen naar aanpassingen in jouw nieuwe product / dienst.

Doelgroep

Je hebt een rol bij het introduceren van nieuwe producten, diensten en/of concepten in jouw bedrijf. Dit kan zowel extern als intern gericht zijn. Je hebt het gevoel dat dit proces beter kan en dat jullie succesvoller daarin kunnen worden. Je wilt daarvoor dan ook de juiste handvatten krijgen.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: online-klas

Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

  • Stap 3

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Vereiste voorkennis

Het is handig als je voorafgaand aan deze cursus op zijn minst de opleiding ‘ Hoe leer ik experimenteren?’ gevolgd hebt.

Programma

Stap 1 (2u)

  • Introductie over Design thinking en Lean Startup recap
  • Waardepropositie ontwerp en toetsen van aannames
  • Kennismaken met voorbeeld Casus bedrijf
  • Voorbereidingsopdracht: het invullen van een waarde propositie plus in kaart brengen belangrijkste aannames

 

Stap 2: online-klas (3u)

  • Zeer interactief. Op basis van korte theorie aan de slag
  • Design thinking Proces en inhoud van vandaag
  • Waarde Propositie Canvas en aannames in de praktijk
  • Evolutie binnen Design Thinking
  • Oefening op Business Model Canvas
  • Focus op Lean Canvas
  • Minimum Viable Product

 

Stap 3 (1u)

  • Korte herhaling van kernconcepten, inclusief video’s en links naar boeiende literatuur.
  • Persoonlijke opdracht opzet en uitwerking.
  • Uitwerken van je eigen business model een nieuw product/dienst/concept binnen jouw organisatie.
  • Je afgelegde weg samen met de docent en medecursisten evalueren en bijsturen.
  • Ideaal om de eerste stappen te zetten en het geleerde toe te passen op jouw praktijksituatie!

 

Deze cursus maakt namelijk deel uit van ons online Design thinking aanbod.

Als je alle opleidingen wilt volgen, raden we je aan onderstaande volgorde aan te houden. Het is echter ook perfect mogelijk om de opleidingen los te volgen of in een andere volgorde, afhankelijk van de beschikbaarheid. Wel raden we je aan altijd met de eerste opleiding te starten, hierin wordt het volledige Design thinking proces geïntroduceerd.

  1. Design thinking: van aanname tot inzicht
  2. Design thinking: van klantuitdaging naar relevante ideeën
  3. Design thinking: hoe leer ik experimenteren?
  4. Design thinking: van experiment naar marktintroductie