background section

Design thinking: van experiment naar marktintroductie

In deze opleiding is het startpunt dat je denkt een goede oplossing te hebben gevonden die de klanten echt verder zal helpen. Je bent al aan de slag gegaan met kleine toetsingen in de markt die positief uitpakten. Maar hoe maak je nu de stap van deze kleine experimenten naar daadwerkelijke lancering in de markt?
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, EN, FR 
  • Opleidingscode

    DL2298NOC

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je weet wat Design thinking en de Lean Startup Methodiek inhoudt.
  • Je kent het verschil tussen low fidelity en high fidelity prototyping.
  • Je kunt een business model beschrijven gebruik makend van het Business Model Canvas of Lean Canvas.
  • Je kunt een waarde propositie uitwerken.
  • Je herkent aannames in een Business model en/of waarde propositie en kunt op basis van prioritering je next step bepalen.
  • Je kan de bevindingen uit experimenten vertalen naar aanpassingen in jouw nieuwe product / dienst.

Doelgroep

Je hebt een rol bij het introduceren van nieuwe producten, diensten en/of concepten in jouw bedrijf. Dit kan zowel extern als intern gericht zijn. Je hebt het gevoel dat dit proces beter kan en dat jullie succesvoller daarin kunnen worden. Je wilt daarvoor dan ook de juiste handvatten krijgen.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1
Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: online-klas (3 uur)
Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

Stap 3
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Vereiste voorkennis

Het is handig als je voorafgaand aan deze cursus op zijn minst de opleiding ‘ Hoe leer ik experimenteren?’ gevolgd hebt.

Programma

  • Online modules Karibu: Voorbereiding (circa 2 uur)
  • Introductie over Design thinking en Lean Startup
  • Waardepropositie ontwerp en toetsen van aannames
  • Kennismaken met ons Casus bedrijf
  • Voorbereidingsopdracht: het invullen van een waarde propositie plus in kaart brengen belangrijkste aannames

 

  • Online sessie (3 uur)
  • Deze sessie is zeer interactief. We geven telkens een beperkte theoretische uitleg en vervolgens ga je aan de slag met je medecursisten! Design thinking is vooral een kwestie van doen. We werken aan de hand van onze voorbeeld casus.

 

  • Design thinking Proces en inhoud van vandaag

 

  • Design thinking: Experimenteren
    • Waarde Propositie Canvas en aannames

 

  • Design Thinking: Evolutie
    • Business Model Canvas
    • Lean Canvas
    • Minimum Viable Product

 

  • Evaluatie

  • Online modules Karibu: Recap en inspiratie
    • Korte herhaling van kernconcepten, inclusief videos en links naar relevante literatuur
  • Opdracht na online sessie
    • Je krijgt de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan om een business model uit te werken voor een nieuw product/dienst/concept binnen jouw organisatie. Je kan je afgelegde weg samen met de docent en medecursisten evalueren en bijsturen tijdens een reflectiecall van ongeveer een uur. Ideaal om alvast de eerste stappen te zetten om het geleerde toe te passen in een praktijksituatie!

 

 

 

Deze cursus maakt namelijk deel uit van ons online Design thinking aanbod.

Als je alle opleidingen wilt volgen, raden we je aan onderstaande volgorde aan te houden. Het is echter ook perfect mogelijk om de opleidingen los te volgen of in een andere volgorde, afhankelijk van de beschikbaarheid. Wel raden we je aan altijd met de eerste opleiding te starten, hierin wordt het volledige Design thinking proces geïntroduceerd.

  1. Design thinking: van analyse tot inzicht
  2. Design thinking: Van klantuitdaging naar relevante ideeën
  3. Design thinking: Hoe leer ik experimenteren?
  4. Design thinking: Van experiment naar marktintroductie