background section

Design thinking: van klantuitdaging naar relevante ideeën

Je wilt leren hoe je van een uitdaging tot ideeën komt. Je wilt leren hoe je binnen jouw organisatie collega’s kunt laten meedenken over vraagstukken. Je wilt weten hoe je op gestructureerde manier ideeën kunt ophalen uit de organisatie. Je wilt meer weten over ideemanagement.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR, EN 
  • Opleidingscode

    DL2113NOC

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je kunt een uitdaging waar de organisatie mee worstelt scherp stellen en omzetten in een duidelijke vraagstelling.
  • Je kunt een ‘challenge’ opzetten en uitvoeren, waarbij je ideeën ophaalt uit de organisatie, deze selecteert en opvolgt.
  • Je kunt mensen meenemen en enthousiasmeren.
  • Je kunt de vraag achter de vraag achterhalen.
  • Je zorgt ervoor dat er daadwerkelijk iets gebeurt na een brainstorm sessie.

Doelgroep

Deze opleiding is voor iedereen die meer ideeën wil genereren op basis van de uitdagingen die de klanten hen geven of die ze zelf signaleren.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1
Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: online-klas (3 uur)
Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

Stap 3
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Hoe ziet de beknopte inhoudstafel van deze opleiding er uit? In deze opleiding hebben we twee insteken:

  • Hoe kom je nu zelf tot betere en meer ideeën voor een klantprobleem?
  • Hoe zou je dit op grotere schaal voor jouw bedrijf kunnen organiseren?

 

In de opleiding werken we aan de hand van een casus en leggen we focus op de eerste insteek. Je krijgt wel al de 'tools' in handen om de tweede insteek tot een goed eind te brengen. Met de opgedane kennis ontwerp je dan ook een eigen 'challenge' voor jouw organisatie en voert deze uit. Je mag hierbij gebruik maken van een idee generatie software welke ter beschikking wordt gesteld aan Cevora cursisten. De uitdaging kan bijvoorbeeld het zoeken van een oplossing voor een probleem op jouw afdeling zijn, maar het kan ook iets zijn wat voor de hele organisatie speelt. Vervolgens hebben we daar een gezamenlijke reflectie op.

 

De opleiding is opgedeeld in 4 blokken

  • Voorbereiding (circa 2 uur)
  • Introductie over creativiteit en genereren van ideeën
  • Deelname aan een fictieve challenge met mede cursisten

 

  • Online-klas / workshop (circa 3 uur)
  • Vraagstelling bepalen
  • Diverse brainstorm technieken
  • Selecteren van ideeën
  • Het opzetten van een challenge
  • Communicatie tijdens een challenge

 

  • Jouw eigen challenge (circa 1 dag)
  • Voorbereiden, uitvoeren en opvolgen

 

  • Reflectie (1 uur)
  • Jouw casus samen met medecursisten en docent evalueren

 

 

Deze cursus maakt deel uit van ons online Design thinking aanbod.

Als je alle opleidingen wilt volgen, raden we je aan deze volgorde aan te houden. Het is echter ook perfect mogelijk om de opleidingen los te volgen of in een andere volgorde, afhankelijk van de beschikbaarheid. Wel raden we je aan altijd met de eerste opleiding te starten, hierin wordt het volledige Design thinking proces geïntroduceerd.

 

  1. Design thinking: van aanname tot inzicht
  2. Design thinking: Van klantuitdaging naar relevante ideeën
  3. Design thinking: Hoe leer ik experimenteren
  4. Design thinking: Van experiment naar implementatie