background section

Google Analytics basis: analyseer de gegevens van je websitebezoekers

Je bedrijfswebsite is tot in de puntjes verzorgd. Prachtige foto’s, vlot geschreven teksten, etc. Jullie hebben aan alles gedacht, en toch krijg je weinig bestellingen van nieuwe klanten in je mailbox. Waarom? Zoek het uit met Google Analytics. Maak een account en ontdek hoe bezoekers je website leren kennen, welke webpagina’s scoren en waar bezoekers afhaken. Wil je leren hoe je die data verzamelt en analyseert? Schrijf je dan in voor deze opleiding.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    DL2098NOC

Wat leer je in deze opleiding?

Je gebruikt je Google Analytics-account om cijfers op te halen en te filteren. Je analyseert en interpreteert data. Je conclusies helpen je om je digitale activiteiten te optimaliseren.

  • Google Analytics-code installeren
  • Doelen en filters aanmaken 
  • Analyse van wie je bezoekers zijn 
  • Marketingcampagnes evalueren
  • Gedrag van bezoekers op de website evalueren

 

Aandacht: Google Analytics 4 (GA4) komt eraan.

Vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics – de ‘huidige’ Google Analytics - met het verwerken van nieuwe hits. Vanaf dan neemt Google Analytics 4 (GA4) het over.

We raden je aan om niet te wachten met het aanmaken van een Google Analytics 4 property. Dit is eenvoudig te doen door in de beheerdersomgeving in de property-kolom te kiezen voor ‘Installatieassistent’ en de stappen te volgen. Meer uitleg, klik hier.

Zo kan je GA4 parallel laten lopen met je Universal Analytics property, en bouw je vanaf nu data op in je nieuwe GA4 account.

Je docent zal dit meer in detail toelichten tijdens de opleiding.

Doelgroep

Je bent een digitale marketeer of social media- specialist. Je wilt Google Analytics gebruiken om de digitale activiteiten van je bedrijf te verbeteren.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: online-klas (3 uur)

Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

  • Stap 3

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Vereiste voorkennis

Je werkt vlot met een computer en je weet in grote lijnen hoe websites zijn opgebouwd. Je werkt graag met cijfers en spreadsheets. Voorkennis van Google Analytics is geen must.

Je hebt bij zeer grote voorkeur :

  • een Google Analytics account,
  • of maakt er een aan en laat die in je website integreren, alvorens de opleiding van start gaat.

Programma

Stap 1: Voor de sessie (autonoom leermoment)

  • Je Google Analytics account goed opzetten
  • Je Google Analytics account configureren
  • Bezoekers en hun gedrag analyseren
  • Meetplan & de klantenreis (Customer Journey)

 

Stap 2: Online-klas

  • De Customer Journey
  • See, Think, Do, Care-model
  • Recap van jullie pre-teaching
  • Gebeurtenissen
  • Doelen
  • UTM-parameters
  • Doelgroepen & loyaliteit
  • Oefening: rapporteren & vergelijken
  • Oefening: dataweergave veranderen
  • Oefening: demografische- en interesserapporten
  • Marketing evaluation
  • Oefening: Van waar komen mijn bezoekers?
  • Oefening: evaluatie Google Advertenties
  • Oefening: evaluatie SEO-resultaten
  • Oefening: hoeveel draagt elk bezoekerskanaal bij tot mijn doelen?
  • Inhoud evalueren
  • Oefening: Bounce percentage
  • Checklist

 

Stap 3: Na de sessie (autonoom leermoment)

  • Individuele coaching om uw vragen te beantwoorden
  • Verdere configuratie van doelen en filters
  • Google Ads & Google Search Console koppelen aan Google Analytics