background section

Hoe ga ik als consulent dienstencheques om met zorgklanten?

Mensen worden ouder, klanten krijgen andere noden, ziekenhuizen verkorten de opnameduur en mensen blijven steeds langer thuis wonen. Deze klanten vergen een andere aanpak voor consulent en huishoudhulp.

Geen sessies

Er zijn momenteel geen sessies voorzien. Houd deze pagina in het oog. In de komende weken of maanden voegen we de nieuwe startdatum toe.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL 
  • Opleidingscode

    DL2045NOC

Wat leer je in deze opleiding?

Tijdens deze opleiding krijg je inzichten en methodieken aangereikt waar je als consulent mee aan de slag kan. Je kan op die manier huishoudhulpen en klanten beter ondersteunen en begeleiden rond specifieke behoeftes en situaties die kunnen voorvallen.

 

  • Je leert de specifieke noden en zorgomkadering van je klanten in kaart te brengen.
  • Je leert de huishoudhulpen bijstaan en ondersteunen in dagdagelijkse en acute situaties.
  • Je leert jouw huishoudhulp rapporteren op een adequate wijze.
  • Je leert jouw huishoudhulp handelen op een veilige en efficiënte manier voor zichzelf en de klant.

Doelgroep

Je bent consulent of leidinggevende in de dienstenchequesector. Je wordt geconfronteerd met zorgklanten binnen je klantenbestand of je bent je bewust van het veranderende klantenbestand. Je wilt gepaste hulp bieden voor elke klant en je bent begaan met je huishoudhulpen en klanten.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1 Online
Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: online-klas Online-klas
Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

Stap 3 Online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

In het online voortraject maak je al kennis met het onderwerp via een paar oefeningen, filmpjes, etc. In de interactieve zoomsessie (3u) ga je aan de slag met volgende onderwerpen:

 

  • Wat is een zorgklant?
  • Wat zijn de meest voorkomende situaties m.b.t. zorgklanten (depressie, dementie, kanker, verslaving, etc)?
  • Welk zijn de grenzen van de opdrachten:taken voor de huishoudhulp bij zorgklanten?
  • Herkennen van hulpmiddelen, onderhoud van de hulpmiddelen, specifieke zorgvuldigheid hieromtrent, veiligheid, etc.