background section

Hoe ga ik als consulent dienstencheques om met zorgklanten?

Mensen worden ouder, klanten krijgen andere noden, ziekenhuizen verkorten de opnameduur en mensen blijven steeds langer thuis wonen. Deze klanten vergen een andere aanpak voor consulent en huishoudhulp.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Beschikbare talen
    NL 
  • Opleidingscode

    DL2045NOC

Wat leer je in deze opleiding?

Tijdens deze opleiding krijg je inzichten en methodieken aangereikt waar je als consulent mee aan de slag kan. Je kan op die manier huishoudhulpen en klanten beter ondersteunen en begeleiden rond specifieke behoeftes en situaties die kunnen voorvallen.

 

  • Je leert de specifieke noden en zorgomkadering van je klanten in kaart te brengen.
  • Je leert de huishoudhulpen bijstaan en ondersteunen in dagdagelijkse en acute situaties.
  • Je leert jouw huishoudhulp rapporteren op een adequate wijze.
  • Je leert jouw huishoudhulp handelen op een veilige en efficiënte manier voor zichzelf en de klant.

Doelgroep

Je bent consulent of leidinggevende in de dienstenchequesector. Je wordt geconfronteerd met zorgklanten binnen je klantenbestand of je bent je bewust van het veranderende klantenbestand. Je wilt gepaste hulp bieden voor elke klant en je bent begaan met je huishoudhulpen en klanten.

Methode

Online-klas

Een online-klas is een opleiding in groep die je volgt vanaf je computer.

Voor- en nadien volg je verplicht een individuele inleiding en slotstuk. Die doe je allebei online. Je startpunt is Karibu, ons online-leerplatform.

  1. Inleiding (maximaal 2 uur)
    Dit gebeurt online op Karibu en doe je op je eigen tempo. Het is een essentieel en dus verplicht onderdeel van de opleiding. Om voorbereid te zijn moet je dit voortraject afleggen vóór de aanvang van deel twee.
    Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen.
  2. Online-klas (3 uur)
    Tijdens de klas is iedereen op hetzelfde moment online, via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk, waardoor je ook leert van andere deelnemers. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers.
    Ben je bezorgd om je privacy? Lees in onze FAQ waarom we Zoom vertrouwen als opleidingstool.
  3. Slotstuk (maximaal 2 uur)
    Dit laatste deel gebeurt opnieuw online op Karibu, is ook verplicht en doe je op een tijdstip dat je zelf kiest.
    Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.

Programma

In het online voortraject maak je al kennis met het onderwerp via een paar oefeningen, filmpjes, etc. In de interactieve zoomsessie (3u) ga je aan de slag met volgende onderwerpen:

 

  • Wat is een zorgklant?
  • Wat zijn de meest voorkomende situaties m.b.t. zorgklanten (depressie, dementie, kanker, verslaving, etc)?
  • Welk zijn de grenzen van de opdrachten:taken voor de huishoudhulp bij zorgklanten?
  • Herkennen van hulpmiddelen, onderhoud van de hulpmiddelen, specifieke zorgvuldigheid hieromtrent, veiligheid, etc.