background section

Hoe zorg ik voor een betere match tussen klant en huishoudhulp?

Een sterke band met jouw klanten en huishoudhulpen is belangrijk. Als je daarin investeert, leidt dit tot betere communicatie, meer onderling begrip en het beter navolgen van de veiligheidsvoorschriften.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    DL2042NOC

Wat leer je in deze opleiding?

In deze opleiding leer je in gesprek gaan met verschillende types klanten en huishoudhulpen. Elk type heeft een bepaalde stijl en zaken die hij/zij belangrijk vindt. Hoe meer je je eigen communicatiestijl daarop afstemt, hoe beter je kan communiceren met die klant of huishoudhulp. Op die manier kan je bijvoorbeeld ook een betere match maken tussen klanten en huishoudhulpen of kan je samen beter een oplossing zoeken bij problemen.

Een voorbeeld in deze Corona-tijden: sommige klanten zijn bang, werken nog van thuis uit of hebben financiële bedenkingen, … Allemaal redenen om de huishoudhulp nog niet direct te laten opstarten. Hoe kan je in communicatie gaan met de klant hierover? Hoe pas je je communicatiestijl aan aan de klant in kwestie? Hoe pak je het gesprek aan om je klant meer te laten meedenken? Ook op je communicatie met huishoudhulpen is dit van toepassing.

 

  • Je kan weerstanden van jezelf, de klant en de huishoudhulp omdenken naar kracht of opportuniteit.
  • Je kan je communicatie aanpassen aan de specifieke eigenschappen van de klant of de huishoudhulp.
  • Je kan aan klantenbinding doen op een zelfzekere en constructieve wijze

Doelgroep

Je bent consulent of leidinggevende in de dienstenchequesector. Je wilt een betere communicatie bereiken met je klanten en huishoudhulpen, je empathische skills verhogen en je wilt verder gaan dan enkel planningen maken.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: online-klas

Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

  • Stap 3

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

In het online voortraject maak je al kennis met het onderwerp via een paar oefeningen, filmpjes, etc.

 

In de interactieve Zoom sessie (3u) ga je aan de slag met volgende onderwerpen:

 

  • Situering wie is mijn klant en huishoudhulp? Wat wensen zij?
  • Kaderen verschillende communicatiestijlen.
  • Weerstand omdenken naar kracht van consulent, klant en huishoudhulp (achter elke neen schuilt een ja met een andere behoefte). Je leert de principes van positief omdenken.
  • Je eigen (telefonische) scripts uitwerken tot een bruikbare methodiek in het communiceren met de klanten en huishoudhulpen.
  • Korte opdracht om mee te nemen.

 

Na de opleiding ontvangt de cursist de presentatie met alle nuttige info over het geleerde en er zal ook de mogelijkheid zijn om vragen terug te koppelen