background section

PC en ergonomie: hoe voorkom ik lichamelijke klachten?

Welkom bij de opleiding "PC en ergonomie, hoe voorkom ik lichamelijke klachten”. PC- en beeldschermwerkers krijgen frequent lichaamsklachten: meer dan 40% nek-rugklachten en 1/3 krijgt RSI klachten. De oorzaak van het ontstaan van die klachten is dubbelzijdig: enerzijds fout en onveilig lichaamsgebruik, anderzijds foute en niet ergonomische bureelafstellingen.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Opleidingsduur

    1 dag

  • Ik wil deze opleiding volgen in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    CL2237NCL

Wat leer je in deze opleiding?

Tijdens deze opleiding maakt u kennis met enerzijds veilig en ergonomisch lichaamsgebruik en anderzijds correcte ergonomische bureelafstelling zowel in kantoor als thuiswerk situatie. De opleiding is een combinatie van “humane & technische ergonomie “ met theorie en praktijk gevolgd door individuele coaching in de kantoorsituatie met een werkplek bezoek en bureelafstelling aan de hand van een werkplekpas. Ook de thuiswerkplek wordt bekeken aan de hand van de individuele checklijst van de thuiswerkplek.

Doelgroep

Iedereen is welkom om deze opleiding te volgen.

Methode: Klassikale opleiding

Een klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie.

Voor- en nadien volg je verplicht een individuele inleiding en slotstuk. Die doe je allebei online. Je startpunt is Karibu, ons online-leerplatform.

  1. Inleiding (maximaal 2 uur)
    Dit gebeurt online op Karibu en doe je op je eigen tempo. Het is een essentieel en dus verplicht onderdeel van de opleiding. Om voorbereid te zijn moet je dit voortraject afleggen vóór de aanvang van deel twee.
    Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen.
  2. Klassikale les (1 dag)
    Een klassikaal deel, waar je samen met je medecursisten ‘live’ aanwezig bent. Je leert van elkaar, met de ervaringen uit deel één.
    We beloven je naast een boeiende uitwisseling met onze expert veel interactie, concrete cases en leerrijke samenwerkingen. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers.
  3. Slotstuk (maximaal 2 uur)
    Dit laatste deel gebeurt opnieuw online op Karibu, is ook verplicht en doe je op een tijdstip dat je zelf kiest.
    Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.

Programma

Met voor- en na-traject

In het voortraject gaan we dieper in op uw kantoor- en thuiswerkplek aan de hand van individuele Checklijsten. Alsook wordt vooraf de voorkennis over ergonomie getest. In het natraject bieden we vervolgens ondersteunende video's, informatie en oefenboekjes aan. Tevens wordt voor ieder een individueel werkplekadvies opgesteld met ergonomisch advies en eventueel aanbevolen technische hulpmiddelen.

De opleiding bestaat uit een groepsgedeelte waarin voornamelijk het fout en veilig lichaamsgebruik worden uitgelegd en getraind. In het individuele gedeelte wordt dan de technische afstelling besproken en met individuele coaching en uitvoering op de werkplekken zelf.

 

Programma

1. Humane ergonomie: RSI – CANS klachten

  • Anatomie schouder- elleboog - polsgewricht
  • Overbelastende arm houdingen en hun blessures
  • Ergonomisch gebruik van schouder- arm & muis - klavier positie
  • Goede preventieve oefeningen voor schouder- arm - hand

 

2. Humane ergonomie: lumbago – hernia klachten

  • Anatomie wervelkolom: nek – rug
  • Overbelastende nek-rug houdingen en ontstaan van hernia
  • Veilig nek-ruggebruik: rug op slot - veilige zithoudingen
  • Ergonomie van de stoel en gebruiksmogelijkheden - instellen beeldscherm
  • Goede oefeningen bij dreigende nek-rugklachten

 

3. Technische ergonomie en individuele coaching op de werkplek

  • Bezoek van én analyse van de kantoorwerkplek: eigen bureau, flex bureau
  • Zelf ergonomisch leren af stellen aan de hand van de preventiepas
  • Eventuele technische hulpmiddelen

 

4. Gezondheidstips, recuperatie

  • Basisregels van fysieke recuperatie
  • Recuperatie en herstel bevordering
  • Algemene bewegings- stretchoefeningen